Kezd formába jönni a mezőny, így nagyon kell már keresgélni, hogy egy-két elkapkodott parti terítékre kerülhessen. Egy vadászathoz hasonlít ez, fel kell kutatni a vadat, aztán megfelelő terepre kell terelgetni, be kell célozni és… könnyen mellé lehet lőni. Ennyit a múlt heti kalandokról. Ezen a héten viszont olyan vidéket cserkészünk be, ahol leginkább érdekes ellenjáték problémákra lehet vadászni.
5. leosztás
Először egy licitmenetet elemezzünk ki. Kelet 1 treff indulása után talán egyetlen módon lehet kimaradni a jó esélyű gémből, ha Nyugat nagy ravaszul 1 szant válaszol, eltitkolva négyes pikkjét. Ha Dél közbeszól 2 káróval, az sokat segít, hiszen ha arra jön a 2 szan, akkor Keletnek nincs gondja. Precíziós 2 treff indulásra a 2 szan invit is megoldja a „problémát”, de a 2 káróra adott 2 szan viszontválasz is jó útra terel. A mezőny fele nem mondta be ezt a 3 szant.
16. leosztás
Tipikus „fürdőparti”, az indulóval szemben látszólag rengeteg ütés van, a reménytelen 3 szanig el kell a lapokkal licitálni, és bukni kell egy párat benne.
Egyik meccsen másképp zajlottak az események: Nyugat nem indult el azzal a lappal, aminek a fő erénye a treff színhiány volt – türelmesen kivárt. Ha színtalálkozás lenne a vonalukon, akkor óriási lapja lenne, de ha a partnernél vannak a treffek, akkor könnyen miszfites lehet az ügy. Ezek után csak a partner 2 treff licitjére leadott kontrára kellett türelmesen passzolnia, és máris ők írhatták fel a bukásokért járó pontokat a 2 pikk felvételben. Hogy sikerült mégis leadni ezen a partin?
A másik asztalon Nyugat elindult, és kiderült, hogy Keletnek zárt hosszú treffje van, ezért Észak kétségbeesett indulást talált ki a 3 szan ellen. A partnerének csak néhány pontja lehetett, és gyorsan kellett ötöt ütni, erre az egyetlen esély a partnernél lévő dubló pikk dáma… A felvevő maga se hitte el, hogy ütött a pikk nyolcassal. Érdekesség, hogy a treff indulás is borzalmas tömésnek látszik, de arra elbukik a parti, mert a felvevő beszorítja saját magát a hét treff lehívásával.
24. leosztás
Szerintem ez egy elég érdekes parti, kivételesen nyílt lapokkal követjük az eseményeket.
Mivel induljon Dél a 3 szan ellen, miután a 14–16 pontos 1 szanra a 2 treffje a nemes színeket ígérte, Nyugat küzdelmi licitjére meg a partnere gémet mondott?
Csak a treff dáma indulás nem ad ütést, és ez után a licitmenet után ez szinte kívánkozik, gondolom zárt lapokkal mindenki ezzel támadna… Így a partnerünk a treff kiadása után meghívhatja a pikket, és még akkor is bukik egyet a parti, ha a treffekbe később egy magas pikkünktől meg kell válnunk _1 treff, 1 kőr és 3 pikk ütésünk lesz_.
És ha most nem adja ki a treffet a felvevő, hanem hív egy kis kárót? Ügyes játék, ütnünk kell, és most már mindenképpen adnunk kell egy ütést, amit az induláskor annyira el akartunk kerülni. Káró visszahívás a legrosszabb, tehát ha most se akarunk belehívni a pikkbe, akkor valamelyik kőrünket kellene hívni, de már látjuk, hogy a második káró ütésünk után megint szorult helyzetbe fogunk kerülni. Meghívjuk tehát a pikket most _ezután a felvevőnek treffre kell fordulni_ és türelmesen várunk – egész addig, amíg kis kitérő után majd visszatérünk ehhez a ponthoz.
Próbáljuk ki addig a másik szóba jöhető indító kijátszást, tegyük ki a kőr királyt az asztalra. Ezt a felvevőnek csak ki kell hagynia, és már nagyon közel van – hiszen a négy treff ütés mellé még három kőrt is tud ütni, és még ott van a két ásza. És ha megpróbáljuk kilőni az átmenetét a negyedik kőrhöz a káró király kivágásával? Jó ötlet, de egy türelmes felvevő ezt is kihagyja, és ugyanott vagyunk, mint az előbb, egy türelmetlen viszont megüti és visszahívja – ez talán még rosszabb nekünk.
Esetleg induljunk a káró királlyal? Hasonló lesz a folytatás a kőr induláshoz, tehát ez se jó. Nézzük a pikk indulást, talán van valaki, aki ezzel indult volna az asztal mellett… A felvevő üt, és a treff ászt hívja _nincs más esélye_ – Észak türelmesen csak a harmadik treffet üti meg, miközben Dél két pici piros színű lapot dob el. A pikk visszahívás után Kelet a kőr dámát hívja, király, ász – majd jönnek a treffek. A végére ez marad:
Az utolsó treffre Dél kénytelen pikket dobni, így csak 2 pikk, 1 kőr és 1 treff áll ki, és 2 pikk, 2 kőr, 1 káró és 4 treff ütése lesz a felvevőnek.
Most térjünk vissza az elejére, amikor a „triviális” treff dáma indulás után a káró figuránkkal ütve hívtunk bele hátulról a pikkbe. Mi a különbség? Egy ütés… Most már nem kell három pikket ütnünk, mivel minden más színben van egy-egy ütésünk, és most ez lesz a vége:
Az utolsó treffbe így eldobhatjuk a pikk királyt, és így nem kerülünk végállásba.
Egyszerű a recept: mielőtt beleindulnánk a hosszú színünkkel hátulról a felvevő nagygáblijába, először tegyünk ki egy figurát indulásként a felvevő baza színéből, majd egy kicsit később mégis hívjunk bele abba a villába. Ha nem ezt a sorrendet követjük, bugyután megtömtük a gémet!
Akinek kicsit bonyolult az elemzés, annak vigasztalásul elmondom, hogy az asztal mellett még a parti végén sem láttuk át az egészet _lehet, hogy még most se?_, az ellenvonalon ülőknek egyáltalán nem volt világos, hogyan lehetett volna buktatni, a felvevő meg nem akarta elhinni, hogy végül is teljesített…
29. leosztás
Mivel induljunk?
A partnerünk invitet adott _valószínűleg kicsit árnyékoltat_, tehát a pikk szín összeemeltnek tekinthető, mégsem indult senki a 4 kőr felvétel ellen pikkel, amire igen simán bukik a parti…
Az összes lap:
Káró indulásra a felvevő könnyen ki tud aduzni, de két helyen treffel indultak, ami zseniális indulás _pikk indulás után a treff visszahívás buktat_, de ki is kell tudni aknázni. Üljünk le Dél helyére, és készítsünk tervet.
A felvevőnek van egy csomó ütése, tehát aduzni fog. Csak annyi dolgunk van, hogy az első aduzásnál kivárjunk, mert ha csak a másik figurát ütjük meg, akkor később már nem tud lemenni az asztalra, hogy bevillázza a tízesünket. Még akkor is megbukna a parti, ha a partnerünknek is szingli lenne a treffje, és nem tudna meglopatni minket…
30. leosztás
Most nem mi vagyunk az indító kijátszók:
Pikk bubival indul a partnerünk, és elégedetten nézegetjük a szép dámákat a kezünkben. Ha kis szerencsénk van, akkor a pikk és a káró úrhölgy is ütés lesz, hiszen igen jól megbújnak az asztali ász-királyok mögött, és talán a partnerünk is fog még valahol kettőt ütni. Már azt is tudjuk, hogy nem kell kapkodnunk, szép türelmesen kivárhatjuk, amíg eljön a mi időnk. Mivel a felvevő gondokba merül, mi is tervezgethetünk. De mit? Mi lesz a mi feladatunk?
Nem könnyű kitalálni a megoldást, még akkor se, ha elárulom, hogy a partnerünknek nem két ütése van, hanem három, és így is nagyon résen kell lennünk. Ha a két kedvenc _jól fekvő_ hölgyünkre koncentrálunk, a harmadikra meg nem fordítunk figyelmet, akkor nagy hibát követünk el. A nők már csak ilyen sértődősek, nem lehet elhanyagolni őket…
Képben vagyunk már? Ha nem, akkor segítek annyit, hogy treffet hív a felvevő az asztalról.
Most már minden világos, ugye? Hatos kőrje van a felvevőnek, ha ezen felül a treff ász is a kezében lapul, akkor nem sok keresnivalónk van.
Az összes lap:
Ha nem robogunk el a treff dámával, akkor egyik szívünk hölgye se fog ütni, és hiába üt hármat a partnerünk, az sem lesz elég…
Sztrapkovics-coup a neve ennek a fogásnak, amit valamelyik felvevő alkalmazhatott volna – de Észak kezéből játszva senki nem ütött tízet a gémben. Vagy megpróbálta valaki, és Nyugat annyira éber volt, hogy elrohant a dámájával?