II. osztály
Egy gyakori, a szívünknek nem túl kedves pillanatokat idézünk fel. A szóban forgó partiban csak néhány ellenjátékosnak volt ilyen jellegű feladata, de sajnos nem oldották meg. Arról a helyzetről lesz szó, amikor az ellenfél lehívogatja a hosszú színét, és nekünk dobni kell. Nem keveset – sokat.
11. leosztás
Partnerünk kis káróval indul, felvevő üt az ásszal az asztalon, és treffet hív, az ásszal üt. A következő treffbe a partnerünk már nem tesz, megkéri a kőrt. Gondoljuk meg, hogy a következő treffbe mit jelezzünk a partnerünknek – és majd miket dobáljunk _öt laptól kell majd megválnunk_.
Megvan?
Ugye látszik, hogy a jelzés érdektelen? Csak azt kell megszámolni mindkét ellenjátékosnak, hogy a felvevőnek van 7 treff és 1 káró ütése. Azt Dél is tudja, hogy káróból nem lehet a kézben figura _ha dámája lenne, elengedte volna az első kárót, hiszen az reális esély a teljesítésre_. Ha káró királya vagy egy nemes színű ásza van a felvevőnek, akkor viszont megvan a 9 ütése – tehát teljesen világos mindkét ellenjátékos részére, hogy a nemes színekből a királyokat kell a felvevőhöz tenni, káróból meg semmit. A 3 szant csak úgy lehet beletömni ezek után, ha túl sok nemes színű lapot tartunk meg, és ráadásként valahogy rossz kézben ragad az ütés a végén _ugyanez vonatkozik a partnerünkre is, akinek a káró király mellett a kőr ász van a kezében_.
Még egy módon lehet megélni a 3 szanban, ha a felvevő a második ütésben pikket hív, és Észak elalszik. Az ilyen pikk felszerelésből szerintem mindenki elment volna az ásszal, ezért nem hiszem, hogy így történt volna valahol is. Már csak azért sem, mert a hat bukást _1 pikk, 4 káró és 5 kőr ütéssel_ nem kockáztatja meg az, aki látja, hogy 1 bukással még írhat is a partin, hiszen káróban, kőrben töredéket tud teljesíteni az ellenvonal.
Aki kőrrel vagy pikkel indult a 3 szan ellen, az rossz lóra tett, nem találta el az indulást, de káró indulás után már el kellett volna buktatni a gémet. Érdekes a licithelyzet is. Dél az ábrán bemutatott helyzetben _ha elindul 1 kőrrel, és a partnere emeli a kőrt_ esetleg „le is mentheti” a 3 szant 4 kőrrel. Most éppen a 3 szan csak káró indulásra bukik, a 4 kőr meg csak a káró lopás miatt – de bármelyik gém benne van, a 4 kőr licittel jót lehet írni. Még jobb ötlet 4 káróval menteni _azt most semmi sem bántja_, de az már elég látnoki megoldás.
13. leosztás
Egy licit erejéig érdemes megnézni ezt a lapot.
Ideális helyzet, passzosak vagyunk, és a nem licitált nemesből 4, minorból 5 lapunk van – ráadásul minden figuránk a hosszú színekben helyezkedik el. Partnerünknek lehet elég jó lapja ahhoz képest, hogy az 1 káróra nem volt licitje, de még egy „moslékkal” szemben is lehet, hogy játékunk van. Pl.: KJxx, xxx, xxx, AQx a partner lapja, és mindkét vonal kilencet tud ütni.
Sokkal inkább ilyen lapokkal kell ebben a helyzetben kontrázni, mint 11 figuraponttal és az ellenfél színeiben hosszúsággal _meg figurákkal_. Mindegy, hogy mi a végeredménye a dolognak – ilyen lapokkal vétek nem beavatkozni a licitbe _most éppen 3 treffet simán tudunk teljesíteni, az ellenfél 2 káróját meg nagyon nehéz elbuktatni_.
26. leosztás
Most megint egy kis ellenjáték jön – mivel kétszer annyiszor vagyunk ellenjátékosok, mint felvevők, ezért az ilyen rejtvények is gyakoribbak.
Észak helyén ülünk, és nagyon nehezen tettük ki a zöld kártyát – szívünk szerint licitáltunk volna egyet, de valami azt súgta, hogy most inkább ne. Erős szannal indultak _15–17_, így nagyon kinéz az 500 bukás, és az a 600 ellen nem akkora vacsora, hogy érdemes lenne eldobni az esélyt, hogy a piros színek rossz elosztása miatt esetleg bukik a gémjük. A partnerünk persze nem fekete színnel indult _arról nem is álmodtunk_, hanem kis káróval.
A káró bubival ütött a felvevő, lehívta a káró ászt is, majd a káró tízessel ütött az asztalon – és kis treffet hívott. Számolgassunk egy kicsit.
A partnerünknél van a káró dáma, és ezen kívül maximum még 4 pontja lehet. A felvevő játékából úgy tűnik, hogy treffben nincs figurája a partnernek, kőrben vagy pikkben lehet valamije. Ha kőr királya van, akkor a buktatásnak nincs esélye – de ha pikk ásza.
Ugye nem dobtunk pikket a kárókba? Mert most el kell rohannunk a treff ásszal, és meg kell hívnunk a kis pikket, különben a felvevő üthet egy treffet is a 4-4 piros ütése mellé. Nem a bubit kell hívni, mert az félrevezető lehet _és ha a felvevőnél van a pikk ász, akkor mindegy, hogy a kilencessel vagy a dámával fogja ütni_.
Csak két helyen buktatták meg a 3 szant, és egész jól járt az is, aki bátran licitált – egy kontrázott bukással megúszta a kalandot. Ez egy olyan parti volt, ahol 25 pontból csak a 2-es magasságig lehetett merészkedni, 15 pontból pedig a 3-as magasságon is volt teljesíthető felvétel.
I/B
Újból egy ellenjáték jön, és megint csak a legelső leosztás kerül terítékre.
1. leosztás
A treff királlyal indulunk, ezt a felvevő üti és visszahívja. Mit tegyünk?
Érdeklődünk egy kicsit _hogy húzzuk az időt_, 22–23 pontot jelent a licit. Kotorászunk a kiment kis lapok között, de nem jutunk vele messzire. A partnerünk a kilencesét úgysem tenné bele _azt sajnálná_, tehát dubló vagy három lehet neki is, meg a felvevőnek is. Arra nem kell gondolnunk, hogy négy van neki, mert akkor valószínűleg a kilencest hívná, és valószínűleg vége is lenne a partinak, ha az asztal két ütést hozna.
Tehetjük a treff dámát ebbe az ütésbe _abban bízva, hogy dubló volt a felvevő treffje_, de ez elég rossz ötlet akkor, ha a partnerünktől ebbe belesik a dubló kilencese, és így három treffet tud ütni a felvevő. És tehetünk kis treffet is _a partnerünk dubló kilencesére játszva_, akkor csak két treff ütése lesz a felvevőnek.
Miért is lovagolunk azon, hogy a partnerünknél van a treff kilences? Mert a felvevő az A9x felszerelésből szinte biztos, hogy a kilencest hívta volna. Most már eléggé körbejártuk a témát, ideje eldöntenünk, hogy a treff visszahívásba a dámát vagy a kicsit tesszük. Persze nem könnyű a döntés, ezért belekukkantunk a többi kártyába is. Mielőtt továbbmennénk, nézzük meg alaposan a képeket, és próbáljunk ki variációkat arra az esetre, ha kicsit teszünk, és arra is, ha a dámát.
Ennyi duma után már sokaknak világos lehet az, hogy se a dáma, se a kicsi tevés nem buktatja el a 2 szant – csak a tízes! Persze ez nem tuti dolog, de mindig érdekes eleme az ellenjátéknak az, amikor a partnerünket akarjuk ütésbe hozni, és ennek érdekében kicsit furcsán „kezelünk” egy színt. Csak egy példa a rengeteg közül: színjáték ellen a partnerünk egy tízessel indul, az asztalon ebből xx, nálunk AQJx van. Ekkor tehetjük a bubit vagy a dámát, ezzel biztosítva azt, hogy a partnerünk később ütésbe kerülhessen _szlem ellen nem ajánlatos módszer_.
A partira visszatérve:
– Ha ütöttünk volna a treff dámával, akkor a felvevőt megrövidítjük egy treff ütéssel, és attól is megfosztjuk, hogy az asztalról hívhasson. De sajna most nekünk kell hívnunk, és később majd megint _a harmadik kőrrel újra ütésbe fogunk kerülni_. Még az se segít, ha először kárót hívunk, és a partnerünk a káró ásszal ütve pikket hív vissza. Kamatostól adjuk vissza azt az ütést, amit a treffben elvettünk.
– Ha betesszük a treff tízest, akkor ezt üti az asztali bubi, és mondjuk nem kőrt hív, hanem kárót vagy pikket _ő is látja az ellenfelek lapjait_. Akkor az lesz a helyzet, hogy valamikor ütünk a kőr dámával és kis treffet tudunk hívni. Ez arra is jó, hogy a partnerünk hívjon, meg arra is, hogy a felvevőnek erre dobnia kell. És nem fog tudni jól dobni, egy ütésétől kell megválnia.
Most is érdemes végig próbálni a különböző elágazásokat.
22. leosztás
Előjött végre egy felvevőjáték rejtvény is – éppen itt volt az ideje.
Kis kőrrel indultak, Kelet tízesét ütjük a bubival, és elmélázunk a partin. Látszólag jól választottuk ki a gémet, még a jó pikk eloszlás se kell hozzá – hiszen 3 pikk, 1 kőr, 3 treff és 2 káró ütésünk van. Csak az a bibi, hogy Kelet ütésbe kerülhet, és néhány kőrt lehívhatnak. Ha a pikk 4–1, akkor mindkét minorban ütésekre van szükségünk, de ha a pikk 3–2, akkor az egyszerű játékok közül választanunk kell.
– káró impasszt adunk, és úgy ütünk kilencet _a treffre már nem nagyon fog sor kerülni_
– a treff ászt tesszük Nyugat kezébe _nem a káró királyt_, akkor ütünk öt pikket, három treffet, és egy-egy pirosat _ez 10 ütés_. Ez kicsit jobban tetszik, és még akkor is megvan a parti, ha Kelet kezében van a treff ász, és 4–4 a kőr.
Van még valami, amiről elfeledkeztünk?
Igen, van. Ebben a partiban lehet olyan szerencsénk, hogy Keletnek van dubló pikkje. Erre készülve álmosságtól leragadó szemekkel hívjuk le a három pikk figuránkat, hogy jól lássak – oda se figyelünk _egy-egy ásítás is segít, ha jól tudjuk előadni_. Kelet rutinból jelezni fogja, hogy melyik minorban van figurája, vagy melyikből nincs. Ezek után már nem lesz gond a teljesítés.
Persze a műsor nem kell hozzá _azt csak viccnek szántam_ – de az ellenfelek ismerete igen. Talán meg tudjuk ítélni, hogy Kelet a nagy ravaszok közé tartozik _aki a partnerét is inkább becsapja, csakhogy az ellenfelet félrevezesse_, vagy a szolidabb, becsületesen jelző játékosok közé.
Látható, hogy a 4 pikk káró indulásra bukik _ha megadjuk az impasszt, akkor nem is egyet_. A treff ász indulás utáni káró hívásra viszont megvan _be kell ütni, és aduzás után el lehet dobni egy kőrt a treffre_.
I/A
A következő leosztásban a szerencsének is nagy szerepe volt – a látszólag azonos esélyű felvételek közül kellett a teljesíthetőben landolni.
8. leosztás
Ebben a partiban az ellenfelek rendszerétől függően jutott Észak–Dél treff vagy káró felvételbe a 3-as magasságon.
Tíz ütés van, ha mindent meg lehet ütni _a felvevő nem rövidül ki_ – tehát az a színt kellene játszani, amelyik az ellenfeleknél 3–3, és nem azt, amelyik 4–2.
Nyugat indította a licitet 1 minorral, ami lehet három–három minor, lehet dubló treff és négyes káró, de lehet fordítva is. Valamiért treff adut választjuk – az ellenfél pedig pikkel indul, amit úgy emeltek össze, hogy a szín elosztása az ellenfeleknél bizonyosan 4–4.
Mi legyen a terv, hogyan fogjuk játszani ezt a 3 treffet?
A kirövidülés elkerülése érdekében gyakran csináljuk azt, hogy nem lopunk, hanem valamit eldobunk arra a színre, amit az ellenfél hív, és nekünk elfogyott. Ez mindig látványos játék, de most nem kecsegtet sikerrel, hiszen hívják tovább, és egyszer csak lopnunk kell.
Mivel nem lehet megúszni, lopjuk a második pikket és kihajtjuk a káró ászt. A következő pikkel mi legyen? Még most se jött el az ideje a látványos játéknak, tehát azt is ellopjuk. Így fest a helyzet, amikor még csak kettőt adtunk ki.
Ha a treff 3–3, akkor leaduzunk, és ütöttünk kilencet. És ha nem 3–3? Akkor kiadunk még egy pikket, egy kőrt és egy adut is – tehát egyet bukunk. Van jobb ötlet az aduzásnál?
Persze, hogy van – ha nem aduzunk. Például hívunk egy kőrt, és beletesszük a királyt. Most sokfelé ágazik a folytatás, de nem lesz bonyolult egyik sem.
– ha ütöttünk, akkor már csak a második kárónak kell elmenni, és a maradékot keresztbe lopjuk _két pirosat és hét adut vittünk el_.
– ha fejbeverik a kőr királyt, és nem hívnak adut, akkor ugyanazokat ütjük meg.
– ha adut hívnak, akkor ütünk az ásszal, és káró-kárót hívunk az asztalról pikket dobva. Ezt lophatja bárki, ez lesz az utolsó ütésük – a pikk folytatást az asztalon lopjuk, és kőrrel feljövünk kiaduzni.
Nem segít az ellenfeleken az sem, ha az első kárót kihagyják, és akkor is hasonló lesz a játék, ha a káró helyett valamikor egy kőrt hívunk. A lényeg az, hogy ha mindig rövidítenek, akkor a végén keresztlopással vagyunk meg, ha ezt megakadályozva egyszer adut hívnak, akkor viszont megütjük az ütéseinket – legfeljebb a három gyorsütésen kívül egy adut is kiadunk.
Aki kárót játszott, az a 3–3 adura teljesített, aki treffet, az a 4–2 adu miatt bukott. Elvileg jobb treffet játszani, mégis a kárósok jártak jobban. Szerencséjük volt, mert káró adunál csak a 3–3 elosztásra lehet teljesíteni, tehát nem lehetett rossz tervet választani. A treff adu mellett a 4–2 elosztás ellen is van játék, de azt nehéz átlátni, hogy az a játék 3–3 ellen is jó.
20. leosztás
Végül jöjjön egy rendhagyó rejtvény, amiben az összes lapot látjuk.
Az nem nagy rejtvény, hogyan lehet teljesíteni Északon ülve a 6 pikket pikk, káró vagy treff indulásra, de az sem, hogy kőr indulás után mi a helyes sorrend.
3–2 treff és 3–2 adu elég káró indulásra. Ütünk, treff ász, treff lopás, kétszeri aduzás a kézben végezve, majd treff lopás. Ha felüllopják, nem ütnek többet, ha nem, akkor káróval kézbe, és jöhetnek a treffek _csak egy adut üt az ellenfél_.
Kőr indulásra picit más a helyzet – treff ász, treff lopás után meg kell adni az impasszt a dáma ellen, és le kell hívni az adu ászt. Ezután lehet magasra lopni a treffet, majd az adu királyba még a rossz káró is elmegy _13 ütés_.
Kőr indulásra még a 4 pikk is veszélyben lehet _ha Kelet marad ütésben, tehát lopnunk kell, és rossz az adu impassz_.
Az már kicsit rejtvényesebb, hogyan lehet elbukni a 4 pikket káró indulásra, de ilyeneket már sokat láttunk. De azt nem sikerült megfejtenem _pedig sokat kísérleteztem vele_, hogy milyen licitsorozattal sikerülhetett 3 szan kontrában landolni egy helyen. Az igazi rejtvény pedig az, hogyan sikerülhetett Észak kezéből játszva kis kőr indulás után tízet ütni ebben a felvételben.
Bevallom, ez a rejtvény kifogott rajtam – de talán valaki meg tudja fejteni.