II. osztály
Az elsőként terítékre kerülő leosztásban a két lapot nézegetve könnyű megtalálni az optimális felvételt.
4. leosztás
A 6 káró nagyon jó esélyű. Nyugat kezéből játszva treff indulásra leaduzunk _ne legyen az adu 5–0_, és a hat káró, négy pikk ütés mellé még két ászunk is van. Pikkre treffet dobunk, majd lop-impasszt adunk Dél dámája ellen. Ha nem ül, akkor is megvagyunk _három kőr elmegy a pikkekre_, ha ül, akkor a jó kőr impasszal még szürt is csinálhatunk.
Adu indulásra ugyanígy játszunk, de kőr indulásra már nem. Tehetünk kis kőrt, és ha Dél üt a királlyal, akkor két pikk, három kőr, hat káró, és egy treff ütésünk lesz, ha nem üt ki a király, akkor meg működik az A-terv _csak akkor bukunk ezzel a játékkal, ha szingli kőrből indultak_. De üthetünk a kőr ásszal, és visszahívhatjuk a kőrt, ekkor egy kőrt akkor is lelophatunk az asztalon, ha Észak kezében van a király, és két pikk, két kőr, egy treff mellé hét adut fogunk ütni. Pikk indulás esetén szintén nem működik az A-terv, mert leaduzás után nem tudunk pikket hívni a hosszú kárós kézből. De a B-terv most is, jó, kőr ász, kőrt hívhatunk, mint az előbb.
Azonnali pikk impasszt is játszhatunk pikk indulásra. Ha nem ül, és kőrt hívnak, még akkor sincs nagy baj – lelophatunk két kőrt is az asztalon _treffel közlekedve_, és 3–2 adu mellett még az 5–2 pikket is kibírjuk. Ha meg ült az impassz, akkor három pikk, két kőr, hat káró és egy treff ütéssel már biztosan teljesítünk _és még szür is lehet_.
Treff indulásra a 6 szan elég rossz esélyű felvétel, akkor már inkább a 7 kárót választanám _és az többet is ér_.
A három említett szlemből egy-egy volt a szkórlapon _a sok 3 szan mellett_. De két asztalnál is 4 kőrben landoltak ezekből a lapokból, és ezeken a helyeken is treff volt az indító kijátszás. Nézzük meg az esélyeket ebben az egzotikus felvételben.
Megpróbálkozhatunk az adu impasszal, és ha ül, akkor pikkre treffet dobunk, és a két aduhívás után jöhetnek a kárók. Látszólag most csak a három kint lévő adut adjuk ki – de mégse, mert marad egy fekete színű magas lapjuk is a végére. Még az se segít, ha a dubló káró a négyes adu mellett van. A harmadik káró ellopása után treffel rövidít minket, és most hiába 1–1 a kint lévő két adu, nem hívhatunk adut. Csak két pikket, négy kőrt, két kárót és egy treffet tudunk ütni ezzel a játékkal _a három magas fekete színű lapjukra csak két adunk marad_.
Ha nem dobjuk el a treff tízest, akkor inkább van játékunk. Elvileg megúszhatjuk egy adu kiadóval Dél harmadik királya vagy valahol lévő harmadik tízes-kilences esetén. De még kell a többi szín szerencsés elosztása is _azok a variációk érdekesek, amikor Északnak harmadik figurája, negyedik figurája vagy negyedik két figurája van – ki lehet próbálni_.
Van más játékterv is? Számoljunk egy kicsit _ez gyakran segít_. Két pikk, egy treff és remélhetőleg két káró ütés elmegy – és ezek mellé öt adut is megpróbálhatunk ütni. Reménytelennek látszik a dolog, de azért fogjuk neki. Treff ász, pikk ász, pikk király _treff dobás_. Treff lopás, káróval asztalra, pikk lopás, újabb káró, majd még egy treff lopás. Nyolcat már ütöttünk.
Most ellopjuk a káró ászt az adu ásszal _ha Északnak volt dubló kárója, akkor adut fog a káró ászba tenni_, és bármelyik fekete színt hívhatjuk, megszökünk a szingli kőr dámával Dél királya elől. De van többletesélyünk is, hiszen ha Északnál van a kőr király, akkor még lehet neki abból a fekete színből, amit most hívunk _és akkor is ütöttünk tízet_.
28. leosztás
Ez a parti sokkal egyszerűbb lesz, tulajdonképpen a tanpartik közül való. Először egy indító kijátszás lesz a feladat, aztán majd folytatjuk. Észak helyén ülünk, és mi indulunk a 4 kőr ellen.
A treff könnyen ütést adhat, a káró nagyon passzívnak tűnik, az adu ütésünket nem szívesen áldozzuk fel, a pikket meg az ellenfél licitálta… Mi maradt? Várjunk egy kicsit, hátha elindul a partnerünk, és akkor megoldódik a gondunk. De van egy „kézenfekvő” indulásunk, a szingli pikk – azzal mi a baj?
Csak annyi, hogy a biztosnak látszó adu ütésünkkel nem nagyon akarunk lopni, és az ellenfél színét vagy a színében egy-két ütést könnyen kimagasíthatunk a pikk indulással. De jöjjön mégis az a pikk tízes.
A felvevő beüt az ásszal és kárót hív, Dél üt a káró ásszal és pikk király, pikkel folytatja – a felvevő a kőr bubit teszi ebbe a pikkbe.
Ugye nem loptuk felül? Ilyen esetekben szinte sohasem szabad, mert egy adut biztos ütünk így is, úgy is, de két ütésben csak akkor reménykedhetünk, ha a felvevő nem szagolja ki a lapok fekvését. Játszhat például arra is, hogy a partnerünknél van az adu király, és a bubi tevésből úgy fest, hogy esetleg arra fog játszani.
Odáig jól játszott a felvevő, hogy ütött a pikk ásszal és kárót hívott _az is látszik persze, hogy treff indulásra minden színből kiadó egy ütés_. Érdekes kérdés viszont az, hogy a harmadik pikkbe mivel kell belelopni _Dél négyes adujával nem kalkulálunk, az irreális_.
– Lophatunk a kilencessel _és ha kiüt a tízes, akkor impasszt adunk a király ellen_, az nem jó Észak harmadik, dubló vagy szingli tízese ellen _összesen négy eset_.
– Ha a bubival lopunk _amit nem lopnak felül_, és az adu dámát körbeeresztjük, akkor az előzőekhez képest Észak szingli tízesével szemben jók vagyunk, de a szingli kicsijével szemben nem, tehát ez a játék öt esetben vezet bukáshoz.
– Ha a bubival lopunk _amit nem lopnak felül_, és adu ász, adut hívunk, az csak Északnál lévő négyes adu, valamint a harmadik király-tízes esetén rossz _ez három eset_. Ez a kedvező esetek száma szerint az előzőeknél jobb esélynek látszik, de ha Északhoz a szingli pikk mellé hosszú adut teszünk _legalább hármat_, akkor már nem annyira.
– Ha a bubival lopás után az adu kilencest engedjük körbe, akkor elvileg Dél szingli vagy dubló tízese, vagy harmadik király-tízese esetén bukunk _ez meg öt eset, amiből az első három esetben Északnak hősnek kell lenni ahhoz, hogy az egyébként látszólag nem ütő királyával ne lopja felül a bubinkat – a másik két eset meg nem nagyon valószínű_.
Végül oda jutottunk, hogy pikk indulásra a legjobb esélyre játszva teljesíteni fog a felvevő – tehát a szingliből való indulás elmélete most igazolódik _nem mindig van így_.
I/B
Nagyon gyakran egy félidő első leosztásánál ragadunk le, most fordult a kocka – nézzük a legutolsó partit, amiben a 3 szanunk ellen Dél a pikk bubival indult _sorozat teteje_.
16. leosztás
Lehet, hogy Dél nagyon ravaszul indult _KJT9-ből_ – és most üthetnénk a szingli dámánkkal egyet. De ha nem így van, akkor az egyetlen biztos asztali átmenetünk tűnik el – ezért bebombázunk a pikk ásszal. Kész tervünk van – négy kőrt akarunk ütni _különben nagyon nehezen jön össze a gém_. Előttünk ülő dubló kőr dáma az egyik reális esély, a másik pedig a jó helyen lévő harmadik kőr dáma, és a Délnél lévő káró király _Észak dubló királya is jó lehetne, de akkor másképp kellene játszani_. Előttünk ülő kőr AQx is jó, ha a nyolcasunkra kicsit tesz Észak – de ez hiba lenne a részéről.
Meghívtuk a kőr nyolcast, Dél ütött az ásszal, és kis pikket hívott, amit Észak ütött a királlyal _treffet dobtunk_. Treff jött vissza, ütöttük – és most döntenünk kell, hogy Észak dubló kőr dámájára alapozunk, vagy arra, hogy harmadik kőr dámája van, Délnél van a káró király és 3–3 a pikk.
Várjunk csak! Még a dubló kőr dámára se vagyunk meg, ha a pikk 4–2, és Délnél van a káró király _egy pikk, négy kőr, két treff és csak egy káró ütésünk lesz, mert a kőr ász és a káró király mellett három pikket is ütnek_. Ráadásul sokat is bukhatunk, ha a kárót kezdjük erőltetni, amíg a kőrünk nem magas. Szóval essen csak az a dubló kőr dáma, és legyen Észak kezében a káró király.
Pikk indulásra nem élt meg sehol a 3 szan. Érdekes módon káróra sem, mert akkor lehet kézből hívni a kőrt, és egy pikk, három kőr, négy káró és két treff ütést lehet szerezni – kivéve azt az esetet, amikor Észak a kőr dámával ütve a pikk királyt hívja ki.
A leggyakoribb _és tömő_ indulás viszont a treff dáma volt.
Aki a nem licitált színből elindult a dubló dámával, az balszerencsés volt, de egy ilyen indulás nagyon ritkán szokott jó lenni. Kicsit tehetett is arról Dél, hogy a fantázia nélküli indulása után felírták ellene a gémet. Ha meg Észak a második helyen, a fejetlen színével és a három külső figurájával kizáró indulást választott – akkor szerintem nem a balszerencse volt a fő oka a leadott meccspontoknak.
31. leosztás
Ezzel a 3 szannal nem sok felvevőnek volt problémája – általában barátságos indító kijátszásokat kaptak. De nem mindenhol…
Dél a kőr hármassal indult, ütöttünk az ásszal. Kis káró a bubihoz, majd újabb káró, idáig annyira jól ment, hogy mindkettővel ütöttünk. Az előző partiból tudjuk, hogy a nem licitált színből nem túl jó ötlet a dubló dámából indulni, tehát Délnek most is dubló treff dámája lehet. Ezek szerint nyugodtan lehívhatjuk a másik kőr figurát a harmadik káró meghívása előtt, egy vagy két kőrt és a két minor ászt adjuk majd ki.
Azért ne siessük el a dolgot. Ha lehívjuk a másik kőr figurát, akkor a kezünkből esetleg háromszor is dobni kell _most és majd a következő két kőrbe_. Egy pikktől és egy trefftől még megválunk, de utána mit dobunk? Nem szinglizhetjük le a treff királyt, ezért egy ütésünktől kell megválni – ezután kézbe tesznek pikkel, és kiadjuk a két treffünket. A licit alapján nyitott könyv a lapunk, ha nem alszanak, akkor nem fogják elrontani az ellenjátékot.
És mi lenne, ha nem hívnánk le a kőr figurát, hanem hívnánk tovább a kárót? Próbáljuk ki. Dél üt és a pikk bubit hívja _nem hív kőrt, mintha látná a lapunkat_. Lehívjuk a kárókat és a pikkeket _ez 4–3 volt_, és jobb híján pikkel adjuk ki az ütést. Ha szerencsénk van, akkor Dél üt, és akkor a treff ász helyzetétől függetlenül teljesítettünk. Ha Észak üti a pikket, még akkor sincs nagy baj. Treff hívásába először kicsit teszünk, majd a királyt, így még Dél dubló ásza esetén is megélünk.
Ezek voltak a lapok, és egy Dél jól olvasta ki az ellenfelek licitjét, megtalálta ez egyetlen kellemetlen indulást, ami után el lehet bukni a partit.
I/A
Észak kezéből játszunk 4 kőrt a következő partiban.
9. leosztás
A káró ötös indulásba _harmadik-ötödik_ az asztalról kicsit teszünk, Nyugat a dámával üt és visszahívja a színt. Ütünk, treffel kézbe jövünk, és megadjuk az adu impasszt. Nyugat üt, káró visszahívását lopjuk, és lehívjuk az adu ászt. Mindenki ad, és most lehet terveket kovácsolni.
Ötletünk van egy pár, menjünk sorba rajtuk. Egyszerű esély a harmadik treff dáma, akkor a treff bubi ütéssel megvagyunk. Kicsit furfangosabb játék kínálkozik pikkben. Nyugat dubló tízese ellen van játékunk _akár kis pikk van mellette, akár egy figura_, kicsit hívunk az ász mellől, kilences, és a következő menetben az asztalról a bubit.
Mindkét vasat a tűzben tartva hívunk egy kis pikket az alábbi helyzetben, és még akkor is megéltünk, ha Keletnél KQx a pikk, és nála van a treff dáma.
De játszhatunk treff király, treff lopás, pikk ász, treff lopást is – ekkor harmadik treff dámára, vagy dubló pikk figurára teljesíthetünk _még az is kell, hogy Nyugat szundítson, és a dubló pikk figuráját ne tegye bele az ászba_.
És van még más ötletünk is _csak a libák fogynak vészesen_. Ha Nyugatnál van mindkét pikk figura, akkor a kis pikk hívásunkra tehetetlen. Ha nem megy el az egyik figurával, akkor ütünk a bubival, ha elmegy, akkor eliminált helyzetbe került. Persze jobban jár, ha nem megy el, mert akkor könnyen lehet, hogy a partnere fogja az első pikket ütni a tízessel.
Látható, hogy a pikk indulás a legerősebb, de egy halvány remény akkor is marad a teljesítésre. Elengedjük a pikket, a káró visszahívásra rátesszük a bubit. Kelet királyát megütjük, és visszahívjuk a kárót. Ha ezt Nyugat nem engedi el a partnere kilenceséhez, akkor könnyen bajba kerülhet. Káró hívását lopjuk, feljövünk a treff ásszal és kihívjuk az adu bubit. Ha most megszimatoljuk Nyugat dubló _vagy szingli_ királyát, akkor adu ász adut hívunk, és Nyugatnak nincs jó hívása.
Az alábbi partiban a szerencsének is komoly szerepe volt.
29. leosztás
Észak kárója legalább négyes, és Dél a káró ötössel indul _figurából kicsivel jönnek, egyébként naggyal_, Észak a tízest teszi bele, és mi jövünk. Kicsit elmerengünk azon, hogy miből tette a tízest, és elvetjük azt, hogy ez QJT9x-ből történt – tehát könnyen lehet, hogy a dáma Délnél van. Miért érdekes ez? Mert akkor minden más Észak kezében lesz.
Jobb lenne, ha az asztali káró nyolcas a kezünkben lenne _Dél Q95 felszerelése esetén blokkolna a káró_ – de így is megütjük az indító kijátszást. A treff színben barátságos _3–2_ elosztásnál négyet üthetünk Észak KTx, Kxx és Kx, felszerelése ellen is, de az első esethez egy átmenettel több kell. Mi a kicsit pontosabb helyzet ebben a színben?
KT7, KT4, KT3 – K74, K73, K43 – K7, K4, K3 – ezek a lapok lehetnek Északnál, tehát egyformának tűnnek az esélyek _a KT kimaradt, mert akkor nem tudjuk a játékot elrontani_.
Megpróbálhatunk kicsit tapogatózni, mielőtt elhatározzuk magunkat. Kőr ász, kőrt hívunk, Észak üt, és kárót hív. Ütünk _Dél a dámáját bedobja_ és a kőr tízest hívjuk, most kiderül a kőr elosztása. Észak lehívja a káróit, majd a pikk dámát hívja. Mindenképpen teljesíthető a felvétel, csak azt kell kitalálnunk, hogy dubló vagy hármas _esetleg négyes_ treffje van.
Ha Észak lapja ez volt: QJx, KQx, JTxx és KTx vagy Kxx _és két treffet dobtunk a kárókra_ – akkor most beszorítjuk, a magas kőrünkre el kell dobnia egy treffet. Ha a dubló treff királya ellen játszottunk volna, akkor viszont egy pikket és egy treffet kellett volna eldobnunk az asztalról.
A valóságban a lapok egészen másképpen voltak kiosztva:
Ha a fent ismertetett játéktervet eszeltük ki _a második ütésben kőrt hívtunk az ászhoz – akkor azt gyorsan megváltoztatjuk az adott fekvés miatt_. Három kőr ütés mellett elég minden színből kettőt ütni, és az nem túl nehéz.
És mi volt szerencsés momentum a partiban? Az, hogy többen a kőr kilencessel indultak ellene, és akkor a felvevőnek könnyebb a helyes útra rátalálni.