Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2014. november 6.

Innen-onnan – csb hétfő-kedd 8. forduló

II. osztály
Szellemes játékra nyílt lehetőség az alábbi partiban. Nem tudom, hogy hányan vették észre a lehetőséget, mivel más úton-módon is teljesíthető volt a felvétel.
 
 
 
9. leosztás  


Az ellenjáték a pikkekkel kezdődött _Keletnél harmadik dáma volt a színből_, a harmadikat loptuk, az adu királyba Nyugat a bubit tette, ami szerencsére felhívja a figyelmünket az esetleges rossz aduelosztásra.
 
Ha 3–2 az adu, akkor semmi vész nincs, a treff bubi esésével vagy a káró dáma bekerítésével szürt is csinálhatunk. Ilyenkor azt kell feltételezni, hogy 4–1 az adu, az ellen kell tervet készíteni.
 
Ha Nyugatnál van a négyes adu _JT98 lehet nála_, akkor a treff király lehívása, és az asztalon befejezett háromszori aduzás után kipróbálhatjuk a treffet. Több út áll nyitva előttünk akkor is, ha a bubi nem esett. Például lehet Nyugatnál dubló treff, és óvatlanul ellophatja a harmadik treffünket. Ekkor pikk hívására kárót dobunk az asztalról, és Keletnek is kárót kell dobnia _a treff bubit őriznie kell_. Most a maradék négy káró már biztos 2–2 elosztású, tehát a dáma esni fog. Ha Nyugat treffje szingli, akkor a káró dámát nála fogjuk keresni, ha meg hármas, akkor a partnerénél. Vannak még más esetek is, pl. Nyugat 5–4–0–4 elosztása, de ezekbe ne bonyolódjunk bele. Nézzük inkább azt a variációt, amikor Kelet markolja a négyes adut – ugyanúgy az asztalon vagyunk a harmadik aduval, mint az előbb.  


Keletnek öt darab minor színű lapja és egy magas aduja maradt, ezt biztosan tudjuk. Az is világos, hogy nyílt lapokkal bármilyen elosztás ellen tudunk ötöt ütni a maradék lapokból. 
 
A treff ászt mindenképpen lehívhatjuk, ha Kelet nem ad, akkor a káró helyzet tiszta. Most már csak négyet kell ütnünk, és Keletnek csak négy lapja maradt a minorokból. Nézzük sorba a különböző eseteket, és találjuk ki a legjobb sorrendet _szerintem százszázalékos megoldás nincs, de az is lehet, hogy tévedek_. A megoldást mindenkinek magának kell megtalálnia!
 
24. leosztás
Tulajdonképpen egyszerű színkezelési probléma fordult elő ebben a partiban – de egy kicsit „meg van bonyolítva” a dolog.
A kérdéses szín ez volt: KJT94 – 8752
 
Nyilvánvaló, hogy a dáma elleni impassz a jó esély, a jó helyen lévő AQxx _1 eset_, AQx _2_, Qxx _1_, Qx_2_ ellen. Ez összesen hat eset, a királlyal próbálkozni pedig jó az Axx _1_, és az Ax _2_ ellen – ez összesen három eset. Mi lehet a bonyodalom?
 
Ha csak egyszer tudunk a nekünk jó helyről hívni _egy átmenetünk van_, akkor az esélyek „fejre állnak”: csak a dubló dáma ellen jó az impassz _2 eset_, míg a királlyal való elmenetel három esetben is jó. 
 
Itt meg kell említeni azt is, amit nyilván mindenki tud, mégsem árt néha ismételni. Ha ezt a színt átmenet híján „kézből kell játszani”, akkor a királyt kell hívni, mert csak a szingli dáma segít rajtunk, a szingli ász nem.  


Ezek voltak a lapok, és páran elbukták a 4 pikket, treff lopással asztalra kerülve valószínűleg „rutinból” impasszt adtak az adu dáma ellen.
 
A 9. partira visszatérve:
Káró ász, káró király, treff dáma a legjobb sorrend. Ha Kelet ellopná valamelyik kárót, akkor csak treffet tudna hívni az asztali villába. Ha elment a két káró és a treff dáma is, akkor viszont a treff tízes hívásával meglógunk a kis adunkkal. Egyetlen esetben bukunk ezzel a játékkal, ha Keletnek dubló treffje volt _Nyugat lapja ekkor AKJxx, J, x, Jxxxxx_. Teljesíthető a parti ilyen elosztás esetén is, például ha előbb hívjuk le a harmadik treffet, ugyanis akkor a kárók helyzete világossá válik. De az meg akkor nem jó terv, ha Keletnek ötös _vagy hatos_ a treffje.
 
Az érdekes az a partiban, hogy nem kell feltétlenül megfogni a káró dámát. A valóságban Kelet elosztása hétköznapi módon 3–4–3–3 volt – ekkor pedig a káró dáma helyzetétől függetlenül teljesíthető a parti _néhányan a hölgyet rossz helyen keresgélve elbukták_.
 
I/B
A következő leosztás jópofa, de elég nehezen követhető, próbáljuk meg az összes lapot nézegetve elemezni a partit.
 
8. leosztás  


Az egyetlen erős indító kijátszást aránylag könnyű meglelni. Kőr indulás azonnal adja a partit, káró vagy treff indulásra egy kárót kiengedünk, egyet a treff ászra eldobunk, egyet ellopunk. A tizedik ütésünk a tizenharmadik káró lesz, ha a káró és a pikk is ilyen szépen viselkedik _3–3 és 2–2_. Hiba lenne minor indulás után kőrt hívni – az ellenfél adut fog visszahívni és idő előtt eltünteti a magas káróhoz való átmenetet. Ha a káró magasítása nem működik _mert nem ilyen barátságosan vannak elosztva a színek_, a kőr királyt még mindig megpróbálhatjuk szöktetni.
 
Adu indulásra _ezt többen megtalálták_ baj van. A rossz kőr lelopása reménytelen, és a káró magasításhoz szükséges átmenetet is el tudják venni egy újabb adu hívással. Segíthetne még az, ha Nyugat káró felszerelése pont KQJ lenne, ekkor kétszer kiadhatnánk neki a kárót, és Kelet nem tudna közben kőrt hívni. De ebből a lapból mindenki káróval indulna a 4 pikk ellen: xx, AJx, KQJ, Jxxxx.
 
Épkézláb ötlet híján hívunk egy kis treffet, és Kelet dámáját ellopjuk. Most már nagyon gyanús, hogy a kőr ász Nyugatnál van. Nem indult kőrrel, és látszólag Keletnél van a treff király-dáma, akkor pedig kőr ásza már nem lehet. Ezek után zárt lapokkal is eljuthatunk a felismerésig, hogy csak valamilyen végállásban reménykedhetünk. Átmegyünk aduval és hívunk egy újabb treffet, majd lehívunk még egy adut _ebbe Nyugat és az asztal treffet, Kelet kőrt dob_. Még egy ütést sem adtunk ki, amikor ezek a lapok maradtak:  


A következő adu már szorongatja Nyugatot. Kőrt nem dobhat, mert akkor magas lesz a királyunk, és közben csak két kőrt és egy kárót adunk ki. Treffet se dobhat, tehát egy kárótól kell megválnia. Ezután hívunk egy kis kárót, és érdeklődve figyeljük, hogy Nyugat mit tesz. Ha beteszi a királyát, akkor kicsit teszünk az asztalról, majd a két minor ász lejátszása után treffel adjuk ki neki az ütést. Ha nem teszi be a királyát, akkor ütünk a káró ásszal _nehogy Kelet alánk hívja a kőrt_, és utána hozzuk kényszerhívásba Nyugatot.
 
Nyugat legjobb játéka az lett volna, ha az első alkalommal megválik a káró királyától – abban reménykedve, hogy a partnerénél van ebből a színből a Q9x. A Qxx nem elég, akkor a kárót a felvevő ütheti az ásszal, treff ászra kőrt dobhat, és káróval adhatja ki az ütést. Ha ezt Nyugat üti, akkor a kőr király, ha Kelet, akkor pedig a káró kilences a tizedik ütés.
 
Egyszerű játék ez a bridzs – néhány órás fejtörés árán simán meg lehet találni a legjobb megoldásokat _ha látjuk az összes lapot, akkor még annyi se kell_.
 
32. leosztás
Nem csak úgy lehet meccspontokat szerezni, hogy teljesítünk egy nehéz felvételt. Egy jó mentésben keveset bukni, az is jó szokott lenni. Jó mentés az, amikor az ellenfélnek normál játékkal benne volt az, amit bemondott – függetlenül attól, hogy mennyit bukunk ellene. Ha többet írnak a bukásokkal, attól még jó volt a mentésünk, csak kicsit drága.  


Valahogy az volt az érzésünk, hogy az ellenfél ment minket _bellben a mans ellen…_, ezért kontráztuk meg az 5 kárót, a partnerünket viszont nehéz helyzetbe hoztuk ezzel. Ha rosszul döntött, akkor viszont még le is fogjuk szidni érte. Két treffet és egy kőrt üthetünk az 5 káró ellen, tehát látszólag jogos volt a kontránk, és jogos lesz a partnerünk letolása is _de ezzel még várunk egy kicsit_.
 
Kelet a káró ásszal indul _Nyugat páratlant jelez_, majd a kőr ötöst hívja, Nyugat üt az ásszal. Ebbe rutinszerűen betesszük a királyunkat, majd a treff tízes visszahívásra elmegyünk az ásszal _ezt nem nagyon hívhatták a QTx-ből_. Kőrrel asztalra megyünk, a pikk kilencesünket Nyugat elveszi az ásszal, Kelet kárót dob.
 
Gyorsan átgondoljuk a legfontosabb dolgot: ha Kelet elosztása 0–3–6–4 lenne, akkor nem a kőr ötöst hívta volna _az nem lehet a legkisebb_, ha 0–2–6–5 lenne, akkor pedig Nyugatnak nem lett volna egy treffje sem. Ha 0–4–6–3 az elosztása, akkor talán megpróbálta volna a 4–4 kőrt felderíteni, tehát könnyen lehet, hogy 0–2–8–3 lesz Kelet elosztása. Miért olyan fontos ez? Mert akkor az 5 káró benne van nekik, és úgy nem kell azon törni a fejünket, hogy a parti után milyen stílusban oktassuk ki a partnerünket a büntető kontra fogalmával kapcsolatban _szelíd és megbocsájtó, vagy a bizalomhiányra hivatkozva enyhén sértődött, esetleg a múltkori megjegyzése miatt kissé erőteljesebb hangnem jöhet szóba_.
 
Visszatérve a partihoz, Nyugat újabb treffet hív, ezt is megütjük, kőrrel asztalra megyünk _Kelet nem ad_, a negyedik kőrre eldobunk egy treffet és adut hívunk.
 
De melyiket? Hogy könnyebb legyen eldönteni, nézzük meg, milyen lapok maradtak:  


Most már az ellenfelek lapjait is láthatjuk, hiszen ha figyeltünk, akkor minden érdekes lap helyzetét tudjuk _hogy milyen címletű kárók vannak itt-ott, az mindegy_.
 
Melyik adut kell hívni? Mivel nem tudunk az asztalra még egyszer lejutni, ezért a hetest kellene hívni, hátha az ellenfél elalszik, és az ötösét teszi bele, mi meg a hatost, és az asztalon maradtunk. Jó terv, de ha Nyugat fed a nyolcassal, akkor baj van.
 
És ha kis adut hívunk? Nyugat akkor az ötöst teszi, és mi üthetünk a hatosunkkal. Ez jó, de mire? Látszik már a megoldás?
 
Biztosan látszik. A kis adura a tízest _vagy a bubit_ kell tennünk, és utána treffel kiadjuk az ütést Keletnek, akinek csak kárója maradt. Most a káró hívást az adu hetessel lopjuk az asztalon, és a kézből alátesszük a hatost. Az utolsó két ütés a miénk lesz, és így megúsztuk a partit 300-ból a 600 _750_ ellenében. Ha a partnerünk észreveszi a játékunk szépségét, netán hangot is ad az elégedettségének, akkor mi is mondunk egy-két jó szót arról, milyen okosan döntött, amikor 5 pikket licitált.  


I/A
Talán ez volt a legvegyesebb parti – a héják szlemre vállalkoztak, a galambok gémre, a többi madár meg elindult és megállt félúton _azaz 5 pikkben landolt_.
 
2. leosztás  


Mi a szelídebb állatok közé tartozunk, és megelégedtünk a gémmel. Dél a káró kilencessel indult, amit megütöttünk az ásszal _nem is annyira a káró lopástól félünk, Észak kőr hívása is nagyon rosszul esne_.
 
Pikk dámánkba Észak a kettest, Dél a nyolcast helyezte el. Most képzeljük el Dél lapját, és kovácsoljunk tervet. Hetes kőr és hármas treff, hatos kőr és négyes treff – ezek a valószínű elosztások, és ezek ellen van játékunk.
 
a_ 2–6–1–4 vagy 2–7–1–3 elosztás ellen leaduzunk _dubló adu tízes lesz Délnél_, és hívunk egy kárót _ha véletlenül 3–2 a szín, akkor fellopunk egy kárót és már csak egy kőrt adunk ki_. Ha Délnek szingli volt a kárója, akkor hármas vagy négyes a treffje. Óvatosan treff impasszt adunk, Dél üthet, és visszahívhatja a treffet, amit ellopunk az asztalon, és már csak két kőrt adunk ki.
 
b_ 1–6–2–4 vagy 1–7–2–3 elosztás ellen más a játék. Észak fedni fogja a második pikket – Dél kimutat, és ekkor abbahagyjuk az aduzást. Káró király, káró lopás, treff ász, treff király, treff lopás következik – itt tartunk akkor, amikor nyolcat már ütöttünk:  


Északnál maradt aduból a tízes és a hatos – valamint három kőr, vagy két kőr és egy treff. Meghívjuk a magas kárót, amibe Északnak kis aduval kell belelopnia _ha az adu tízessel lop, akkor külön üthetünk a két adunkkal, mivel a magas kárók miatt adut nem hívhat_. Az adu hatost felüllopjuk a hetessel és treffet hívunk. Ha Dél nem ad, akkor lopunk az adu kilencessel _ez a tizedik ütésünk_, ha nála van a treff dáma, akkor meg dobunk rá valamit, és megütjük a kőr királyunkat.  


26. leosztás
Ezt a szlemet nem sokan mondták be, pedig nem rossz esélyű _de nem is túl jó_.  


Treff ász, treff az indulás, Észak bubiját ellopjuk. Két játékterv közül kell választani:
– Lehívjuk az összes adunkat és teljesítünk, ha:
a_ negyedik káró bubi van Délen – ekkor impasszt kell adnunk ellene
b_ harmadik káró bubi van akárhol – ekkor felülről kell hívnunk a kárókat. Ez a terv kiegészül azzal, ha ül a kőr impassz, és még valami feltétel teljesül: vagy dubló a kőr király, vagy dubló a káró bubi, vagy Északnál van a harmadiknál hosszabb káró bubi, és az aduk lehívására beszorul.
 
Az a_ terv ellentétes a b_ tervvel – ezek esélyét össze lehet hasonlítani. Negyedik bubi az egyik kézben – ez 20 eset _hat kis lapból hármat kell kiválasztani_. Harmadik bubi a másikban – ez csak 15 eset _hatból-kettőt_. Viszont lehet még Északon dubló bubi is _6 eset_, negyedik bubi _20 eset_, ötödik bubi _15 eset_ olyankor, amikor a kőr impassz ül – tehát ezeknek az eseteknek a felében szintén nem szabad impasszt adni a káró bubi ellen. A káró impassz tehát nem jó játék.
 
Valami kimaradt a számításból – nem elemeztük ki a dobásokat A harmadik pikkbe Dél pikket, az asztal kőrt, Észak treffet dobott, a negyedikbe pedig mindenki treffet adott _Észak a királyt_. Az utolsó pikkbe Dél kőrt dob – mit dobjunk az asztalról?
 
Az eredeti tervünkön kívül _esik a káró bubi, vagy ül a kőr impassz és még valami történik káróban_ egy újabb esély is nyílt. Ha ül a kőr impassz, akkor treffben és kőrben szorul be Észak – hiszen a treff dáma nyilvánvalóan nála van. Ehhez kárót kell dobnunk _feladva a harmadik bubi esélyét_, és a három káró lehívása után Északnak csak dubló kőr királya marad. Nevezzük ezt c_ tervnek.
 
– alapvetően másfajta játék az, hogy nem aduzunk, hanem átmegyünk az asztalra a káró ásszal és kőr impasszt adunk. Jó helyen ülő harmadik kőr király esetén könnyen megvagyunk – ha ül a kőr impassz és 4–2 a kőr, akkor viszont a pikk tízesnek a négyes kőr mellett kell lennie. Ez a d_ terv. Aduzás előtt lehívni három kárót – ez pedig az z_ terv _ugyanis semmi értelme nincs_.
 
A matematikusok feladata kiszámolni, hogy melyik játéknak pontosan mennyi az esélye – nekem b_ terv jobbnak tűnik a többinél _több esélyt lehet egyszerre megjátszani_. Mesterjátékosok ellen talán más a helyzet. Ha húz a káró, és nem működik a kőr _rossz az impassz, vagy nem 3–3 a szín_ akkor az ellenfeleknek az a „gyilkos” ellenjátéka, ha a második ütésben kárót hívnak.  


Az adott partiban a másik három esély közül bármelyikre játszva teljesítünk, a „favorit” terv pedig bukáshoz vezet. Az elvileg erős ellenjáték _a második ütésben káró hívás_ meg tragikus eredményt hoz – a felvevő rákényszerül a d_ tervre, és teljesít.