II. osztály
A mezőny fele kárót játszott az alábbi partiban _5-öt vagy 6-ot_ – de csak egyetlen felvevő ütött tizenkettőt. Ezzel a segítséggel már könnyű megtalálni a rejtvény megoldását.
11. leosztás
Kelet treffel indul, az ászunkba Nyugat a tízest teszi. Mi a tervünk?
Egyszerűnek látszik a parti, vagy elkapjuk az adu királyt, vagy nem. Kihívjuk az asztalról a káró dámát, Nyugat a hatost adja. Sajnos ettől még dubló király is lehet Nyugatnál, mert ilyenkor nem kell fedni a dámát _ha negyedik ász van a felvevőnél, akkor nem így játszik, de lehet nála ötödik bubi is, és akkor összeütne a király meg az ász_.
A mögöttünk ülő szingli adu király esélye pici – valahogy mégis hajlunk arra, hogy beüssünk az adu ásszal. Miért is? Kelet treff indulása a gyanú forrása – esetleg sok treffje van, és az adu királyában és a partnere rövid treffjében bízva treff lopatással akarja megbuktatni a szlemet. De ez se tuti, lehet, hogy arra gondol, hogy a pikk indító kijátszást bekalkuláltuk, de a treffet nem..
Mi legyen, megadjuk az impasszt, vagy ne?
Az asztal mellett ez egy nehéz döntés. Ha ül az adu impassz, akkor elég nehezen tudjuk majd elmagyarázni, hogy milyen ötletektől vezérelve nem adtuk meg. A rejtvényként feladott partiban viszont nincs gondunk. Ha jó lenne az adu impassz, akkor ez egy érdektelen parti lenne, és sokan ütöttek volna tizenkettőt _csak egy kőr áll ki akkor_. Beütünk tehát az adu ásszal…
És Kelettől az adu kilences jön. Puff neki – egy adut mindenképpen kiadunk, így elbukjuk a partit. Vagy van még valami remény? Nem sok, de valami kényszerhívásos dolog még előfordulhat _ha nem lenne ilyen „kiegészítő esély”, akkor az adu impassz mellett kellett volna dönteni_. Például lehet Nyugat elosztása 6–1–2–4 is, ekkor megélhetünk abban a szlemben, ami az adu impasszal simán meglett volna.
A treff királyt hívjuk és Nyugat pikket dob rá. Hoppá, ez érdekes hír, most számolnunk kell egy kicsit. Keletnek pontosan nyolc treffje és két kárója van _ha Nyugatnál lenne az adu király, akkor már semmi esélyünk nem lenne_ – ez összesen tíz „ismert” lap.
Gondoljuk végig az egészet. Kelet rövid kőrjére fogjuk alapozni a játékunkat, valamint arra, hogy nála maradt kinn az adu király _ha nem így van, akkor lőttek a teljesítésnek_. Lelopjuk a treff bubit, és mielőtt kiadnánk a kárót Keletnek, elvesszük a nemes színű lapjait. Ez csak akkor működik, ha legfeljebb egy kőrje van, tehát legalább két pikkjének kell lennie.
Pikk király, pikk ász következik. Kelet másodszorra a tízest adja – és már 12 lapját tudjuk, de egy kérdés még nyitott. 3–0–2–8 vagy 2–1–2–8 lehet az elosztása, és nagyon nem mindegy, hogy a kettő közül melyik. Ha most „rossz színt” hívunk _amit el tud lopni_, akkor a másikból marad egy menekülő lapja.
Sokkal valószínűbb az, hogy Keletnél dubló pikk van, és van egy kőrje is, mivel xxxxx, KQTxxx, x, x lappal Nyugat nem nagyon licitál 2 pikket az 1 kőr után. Tehát a legnagyobb eséllyel kecsegtető játék az, ha lehívjuk a kőr ászt. Ha ez elmegy, akkor már hívhatjuk a kárót, Keletnek már csak treffje maradt.
Ha nem bízunk a számtanban, most lophatunk egy pikket is, majd utána adjuk ki a káró királyt Keletnek. Treff hívását az asztalon lopjuk _marad ott még egy adu a pikk ellopása után is_ és eldobjuk a kézből a rossz kőrünket.
Ha a bemondott 6 kárót az asztal mellett ezzel a játékkal teljesítették, akkor le a kalappal a felvevő előtt. Ha a licitmenet más volt _például Dél és Nyugat passzolt, majd Észak indulása után Kelet ugrabugrált a hézagos treff színével_, akkor is ki lehet szimatolni az ellenfelek lapjait, és rá lehet játszani a fenti esélyre.
17. leosztás
A második félidőben sok érdekes parti volt – rögtön az első tipikus ellenjáték hibákra hívja fel a figyelmet. Három helyen játszott Kelet–Nyugat 4 pikket, és mindenhol megélt. Hogy milyen módon jutottak el oda, arról fogalmam sincs, de hogy mennyire fantáziadús licitvezetés kellett hozzá, azt mutatja az is, hogy sok helyen körpassz volt a parti.
A treff királlyal ütésben maradtunk, partnerünk páratlan számú treffet jelzett. A felvevőnél a pikk királyon kívül a kőr ász-dáma, vagy a kőr ász és a káró király lehet. Utóbbi esetben a kőr kilencesen múlik a parti – ha csak egy kőr kiadója van a felvevőnek, akkor óvatos játékkal teljesíthet. Ellopja a treff folytatást, hív egy adut _kihagyjuk_, majd kiadja az egyik kőr figurát, mielőtt tovább aduzna. Hiába várunk ki, és hiába hívunk az adu ásszal ütésbe kerülve treffet, káróban közlekedve le tud aduzni. Tehetetlenek vagyunk akkor is, ha a felvevő lapja KTxxx, Ax, Kxxxx, x _de akkor talán elindult volna_.
Ha a partnerünknél csak egy kőr figura van, és nála van a káró király, akkor viszont rosszul indultunk. Simán bukik a parti káró indulásra _ha a felvevőnek legfeljebb négyes a kárója_ – mert a treff ász megmarad átmenetnek a partnerhez, és tudunk lopni egy kárót. És itt lehet elkövetni az első tipikus hibát. Ha úgy látjuk, hogy jó lett volna káróval indulni, akkor nem szabad most mérgünkben meghívni a színt, hiszen a káró lopáshoz nincs már átvétele a partnerünknek. Egy hajó elment, de még jöhet egy másik _ha megpróbálunk az első után úszni, akkor valószínűleg belefulladunk a tengerbe_.
Hívjunk egy treffet és várjunk. Az ellenfél lopja és aduzni kezd. Most jön a második típushiba – néha elfelejtkezünk arról, hogy az adu ász az egyetlen lap a pakliban, amivel mindenképpen ütni fogunk, ezért nem sürget minket semmi. Még a második adut sem szabad megütnünk, azzal is nagyot lendítenénk az ellenfelünk szekerén.
A felvevő három utat választhat, hívhat kárót, kőrt vagy újabb adut – mindegyik bukáshoz vezet. Kicsit bonyodalmas a helyzet, ezért az összes lapot megmutatom, hogy idáig eljutva ki lehessen próbálni a variációkat.
_a Play gombot megnyomva lehet próbálkozni, a Previous gombbal egyenként lehet visszamenni, az Exit gomb segítségével elölről lehet kezdeni a partit_
Ha a felvevő kiadja a káró királyt, Északnak az lesz a feladata, hogy treffet hívjon. Most már nem lehet elvenni Dél kis aduját, mert akárhol lop a felvevő, a következő adut Dél megüti, és újabb treff hívással kimagasítja azt a kis adut.
Észak hibázhat úgy is, hogy eldob egy kőrt az első két adu valamelyikébe. Ekkor el lehet dobni az asztalról egy kőrt a káró király ütés utáni treff hívásba _kézben lop a felvevő_, majd káróval asztalra jutva az összes kőr két hívás után magas lesz. Így nem kell újabb adut hívnia, a magas kőrökkel tud „kiaduzni”.
Ha a felvevő kőrt hív a káró helyett, azzal nincs előrébb, ha harmadszor is pikket hív, akkor meg az adu ásszal ütve egyszerűen meg kell hívni a negyedik adut is.
I/B
Sok helyen teljesítették és csak egy helyen bukták el a 4 kőrt az alábbi partiban, nézzük meg a teljes leosztást, talán kitaláljuk, hogyan mehetett a játék. A licitmenetet biztos nem sikerült eltalálni – de az érdekességek amúgy is a játékban lesznek.
9. leosztás
Káró hetes volt az indulás, Nyugat ütött az ásszal és visszahívta a színt. Észak helyén a felvevő gondolhatja azt, hogy ezt nyugodtan elengedheti az asztali tízeshez, semmi baja nem származhat belőle. Ha Kelet üt a dámával, akkor a két magas káróra majd elmegy a két asztali pikk.
Ezzel a gondolatmenettel csak egy baj van – Kelet meghívja a harmadik kárót, majd a kőr ásszal való ütés után a negyediket is. Így sikerül a két káró mellé a kőr ászt és egy pikket is kiadni _vagy a kőr ászt és még egy kőrt_.
Az érdekesség az a partiban, hogy a harmadik káró meghívásakor a felvevő még „észbe kaphat”. Azt a licitből tudja, hogy az adu ász Keletnél van _és valószínűleg nem harmadik_, a káró kislapokból pedig azt is kiolvashatja, hogy a negyedik káró is ott van. Ha most adut hív, szinte biztos, hogy Kelet üt az ászával, és jön a buktató káró hívás.
Mit lehet tenni? Vegyük vissza a lapokat, és a második ütésben mégis üssünk a káró királlyal? Ezt nem biztos, hogy megengedik – de talán nem is kérnénk ilyet. Próbáljunk ki valami mást.
Treff ász, treff király, treff lopás után a káró királyt lelopjuk az adu királlyal, ez után ellopjuk a negyedik treffet.
Négyes pikkje szinte biztos van Keletnek, és mindkét minorja négyes volt. Kis kőrt hívunk a kezünkből, és nem csodálkozunk azon, hogy Kelet ezt az ásszal üti. Megpróbáltunk egy játékot _a rossz pikkeket eldobni a kárókra_, de amikor láttuk, hogy az nem megy, még időben fordultunk.
Párosversenyen nagyot írhattunk volna ezzel a játékkal akkor, ha a második ütésben ütünk a káró királlyal. Ugyanígy eltüntetjük a minor színeket _a negyedik kárót az adu királlyal lopva_, majd a kőr ásszal Kelet üt, és belehív a pikkünkbe. Csak a két piros ászt adjuk ki ekkor. Csapatversenyen kicsit kockázatos ez a játék – talán jobb a pikk dáma szökésére játszani az adott licitmenetben.
17. leosztás
Ezt a partit jól oldották meg a felvevők _vagy besegítettek az ellenjátékosok_, szinte mindenki teljesítette a 3 szant, ami érdekesen alakuló játék lehetett több asztalon is.
Nyugat a pikk bubival indult _treff indulásra hasonló a játék, kőr indulásra meg nem érdekes_. Ütünk a pikk ásszal, átmegyünk a káró királlyal és hívunk egy kis treffet. Kelet kihagyja az elsőt, aztán a másodikat is. A káró ászt nem húzzuk le, az csak a nyolcadik ütésünk lenne, inkább hívjuk a treffet tovább.
Nyugat többféle ellenjátékot játszhat, de a legvalószínűbb az, hogy kivár a treff ásszal, aztán a végén visszatesz az asztalra treffel. Keletnek a treffek lehívása után két pikket tartania kell a maradék négy lapja többféle lehet – ez az egyik:
Ekkor a kőrt „hátraengedhetjük” Nyugathoz, aki káróval próbál szabadulni, de azt is visszahívjuk, és ütni fog a kőr királyunk.
Ha Kelet szingli kőrt és három kárót tart, akkor is ezeket a lapokat tartjuk, kőrt hívunk és elengedjük _ha Kelet kicsit tesz_, vagy fedjük a királlyal a tízest vagy a dámát. Ha Nyugat kárót hív, akkor azt megütjük és visszahívjuk. _Ha Kelet üt, akkor pikkben, ha Nyugat, akkor kőrben ad ütést utána._
Ha Kelet két-két pirosat tart, és Nyugat kőrje AQTx, csak akkor bukunk ezzel a játékkal – akkor a királyt kellene tenni a kőr hívásba.
I/A
Nézzünk egy elég kalandos partit: Észak a treff dámával indul Nyugat reménytelennek tűnő 4 kőr felvétele ellen.
16. leosztás
Ha minden nagyon jól van elosztva, akkor csak két pikk és egy adu áll ki – de ha a pikk felmagasodik _egyet kiadunk, egyet lopunk, aztán még egyet kiadunk_, akkor nem tudunk leaduzni. Játszhatunk káró magasításra is, de a treff indulás után az asztalra nincs átmenet. Akkor mi legyen a terv?
Nincs tervünk, ütünk a treff ásszal és hívunk egy pikket – majd csak lesz valami. Észak üt és adut hív _ha azzal indult volna, akkor még kevesebb esélyünk lenne_. Ütünk az adu ásszal, káró ász, káró lopás, pikk lopás, káró lopás _szépen estek a kárók_.
A kézben vagyunk, és van még kint két magas pikk, négy kőr és hat treff. Tulajdonképpen egyszerű – adu király, adut hívunk a 3-3 kőr elosztásban reménykedve. Ha a pikk is 3–3, vagy ha olyan szerencsénk van, hogy az üti az adut, akinek nincs pikkje, akkor teljesítettünk.
Ezek voltak a lapok – és még kis treff indulásra is teljesíthető a 4 kőr, amit az ásszal ütünk _a treff villa nem is kell hozzá_.
A barátságos elosztások miatt még a 4 pikk is megél, ha nincs adu indulás.
Káró ász, káró lopás, kőr ász, kőt király, kőr lopás, káró lopás, adu. Csak arra kell vigyáznunk, hogy a magas kárókat dobjuk el, és ne dobjunk treffet _azt kell elkerülnünk, hogy az ellenfelek adui külön üssenek, ezért nem jó, ha a végére csak káró marad az asztalon. Meg tudunk lógni az adu ütésekkel, ha nem aduznak le, ha pedig leaduznak, akkor meg itt is-ott is vannak magas lapjaink.
De senki sem játszott 4 pikket, egyetlen asztalon írtak fel gémet, treff dáma indulásra egy 4 kőr felvétel élt meg. A többiek valamilyen gémet buktak _kivéve egy asztalt, ahol 3 káróban fékezni tudtak_.
21. leosztás
Ez kicsit egyszerűbb lesz.
Dél a pikk dámával indul, majd újabb pikket hív. A licitből világos az, hogy a treff király Észak kezében van – de ha a kőr dámát be tudjuk keríteni, akkor még úgy is szürt fogunk csinálni. Hol keressük „szívünk hölgyét”?
Most még sehol, az óvatosság azt diktálja, hogy a második pikket ne lopjuk el, inkább dobjunk rá egy kárót. A kis káró visszahívást megütve már kezdhetünk az aduzáson gondolkodni. Délnél már láttunk egy dámát, egy másik dáma még éppen bele is férne a lapjába. De biztosat nem tudunk, talán az a legjobb, ha semerre nem keressük azt a dámát, hanem adu ász, adut hívunk?
Várjunk csak! A szür nem olyan fontos, a partit meg csak az veszélyezteti, ha 4–1 az adu, és nem találtuk el, hogy kinél. Akkor nem tudunk leaduzni, mert kétszer kell kiadnunk az ütést és mindkétszer rövidíteni tudnak. Ki fogunk adni hármat a fekete színekből és mellé még két adut is.
Észak licitjéből meg az indító kijátszásból elég világos, hogy a pikk 6–2 az ellenvonalon. Északnak nem lehet szingli kárója _mert KQ nem lehet Délnél_. Ha szingli a treffje, akkor még éppen lehet négyes kőrje _de akkor az a szingli a király lesz_ – különben nem.
Zseniális ötletünk támadt – lehívjuk a treff ászt, és ha nem esik a király, akkor Délnél keressük a négyes adut, az ő dámája ellen adunk impasszt. Nagyon valószínűtlen, hogy pont AKxxxx, Qx, Kx, Kxx lesz Észak lapja, amikor is a treff lopás miatt bukunk.
Ha viszont még egy pillanatot várunk, akkor biztos rájövünk, hogy az egészet fordítva is csinálhatjuk. Kőr ásszal asztalra megyünk, és a kőr tízest hívjuk. Ha Délnek csak egy kőrje volt, akkor Észak treff királya esni fog az ászunkba, így tízet ütünk _csak egy kőrt adunk ki a két pikken kívül, mert le tudunk aduzni_. Ha Délnek négyes a kőrje _és fedi a tízest a dámával_, akkor meg a treff bubival tudunk az asztalra kerülni, hogy a kilencesét is bevillázzuk, akkor is tízet ütünk. Ha viszont kiüt a kőr dáma Északon, és nem szingli a treff király, a 3 kőr akkor is megvan.
Ezek voltak a lapok, és akik bemondták a 4 kőrt, azok megcsinálták, akik csak 3 kőrt játszottak, azok közül sokan buktak. Ez is jópofa dolog, meg az is, hogy az óvatos játék mindkét oldalon lévő 4–1 adu ellen tíz ütést eredményez, de a „szerencsétlen” 3–2 aduelosztásnál valószínűleg csak kilencet fogunk ütni.