Az IMP-bajnokság első három osztályában szétszórtuk három ügynökünket, hogy hétről hétre megkeressék a legizgalmasabb partikat a saját bajnokságukban és jelentést tegyenek róla. Ravasz Róka az I/A partijait, a Zágrábi Hentes az I/B partijait, míg a II. osztály partijait olyannyira titkos ügynök fogja szállítani, hogy még álneve sincs.
II. osztály
Trükkös Teknős nagyon izgatottan jött ki a versenyteremből és mindenkitől ezt kérdezgette:
mivel indulnál a következő lappal harmadik helyen mans-bellben?
Térjünk vissza a történetünk kezdetére! Trükkös Teknős a Bölcs Bagollyal játszott az állatkert IMP-párosversenyén és a verseny előtt megfogadta, hogy kivételesen nem minden partiban, hanem csak azokban a helyzetekben fog trükközni, amikor tudja, hogy az a jó döntés, mivel a Bagoly nagyságrendekkel jobb játékos nála. Az első fordulóban minden nehézség nélkül ment ez neki.
Az első parti, ahol nagyon nehezen fogta vissza magát, a második forduló utolsó előtti partija volt.
Az 1. leosztásban a 2 treff közbeszólása után amikor visszaért hozzá a licit, hirtelen elég jó lapja lett, az első megérzése az volt, hogy magabiztosan bemondja a 3 szant, de visszagondolt a fogadalmára és inkább megkérdezte, hogy van-e a Bagolynak fogása 3 pikkel és amikor erre a Bagoly 4 kőrt mondott, passzolt. A Bölcs Bagoly is megdicsérte a 3 pikkjét, majd passzát, most az 5 káróból 3 ütés leállt, míg a 4 kőr nem volt esélytelen. Csupán annyi kellett volna a Bölcs Bagoly játékához, hogy a harmadik treffbe is adjon Nyugat és akkor keresztlopással tudott volna tízet ütni.
Ezek után különösebb izgalmak nélkül zajlott tovább a verseny, amíg nem érkeztek az utolsó előtti partihoz. Teknős nagyon izgatott volt, mivel harmadik helyen volt mans-bellben és két passz után indulhatott a már említett lappal.
Trükkös Teknős 1 szannal indult, és mivel sokkal alkalmatlanabb lapokkal is blöffölt már 1 szant, nagyon örült, hogy most a 2 treff Stayman, illetve a 2 káró transzfer licitet is le tudja passzolni, ha esetleg pároslicit lenne. A fő célja természetesen az volt, hogy az ellenfél kihagyja a 4 kőrt, ami ellen neki nagyon kevés ellenjáték értéke volt.
A partner 2 treffjét természetesen passzolta, majd amikor legközelebb visszaért hozzá a licit, a 2 szannal megpróbálta bemutatni, hogy mindkét minorja van. Sajnos a Bölcs Bagoly ilyet még nem látott, és inkább azt gondolta, hogy véletlen passzolt a 2 treffre, így beemelte 3 szanra. Az ellenfél ezt már nem hagyta kontrázatlanul, ebből Teknős kiment 4 treffbe, amivel lezárta a licitmenetet és büszkén terült le utána asztalként.
Bagoly a káró lopástól félve treff ásszal kezdte az aduzást, majd amikor a végén 4 treff egyenlőt csinált, az ellenfelek hangos sóhajtozását megtörve megszólalt: „Pontos licit, jó közérzet!”
I/B
Beépített emberünk, alvilági nevén Zágrábi Hentes jelentése szerint zavargás tört ki a maffiában, melynek tárgya egy bizonyos 3 szan lejátszása:
Hentes maga is kézhez kapta a partit, így megpróbálkozott a megfejtésével, elemzése lentebb olvasható.
Nyugat kezéből treff indulásra már alakul a parti, elengedjük Dél királyához, majd a káróra váltásra, be kell rakni a királyt, mivel így biztosan fogunk tudni úgy és abban a sorrendben közlekedni, ahogyan szeretnénk, ha ütünk vele, felmegyünk a treff ásszal, miközben kiderül a rossz kiosztás, tehát észrevesszük, hogy nem lesz közlekedésünk arra, hogy üssünk egy kőrt és megadjuk a pikk impasszt is, mivel treff impasszt is adnunk kell, tehát egyetlen esélyünk a dubló pikk király, viszont nem csak a Délen lévő dubló király, hanem az Északon lévő is, mivel megvan még a káró fogás, tehát nem fog gyorsan ötöt ütni az ellenvonal, az az pikk ász, kis pikket játszunk, ha megütik és visszahívják, ugyanezt megtesszük, miután a dáma-bubival ütünk.
Na de mi is történik, ha káró az indulás, ami a legerősebbnek tűnik, és nem is lehet rá teljesíteni? Vessük is bele magunkat a közepébe, az tűnik a legkellemesebb kezdésnek, ha ezt a királlyal ütjük a kezünkben, majd megpróbáljuk eltalálni a treff fekvését. Elsőre szimmetrikusnak tűnhet, de igazából nem az, mivel a treff ász, treff nyolcasra ha jön a király, nem tudjuk megoldani a 4–1-gyet, mert tudjuk, hogy kelleni fog a pikk impassz, amire így nem lesz közlekedésünk, viszont ha baloldali ellenfelünknél van a KJxx, akkor fel tudjuk szedni a színt egy kiadóra, mivel körbeengedjük a dámát, és ha kiüt hátul a király, megadjuk az impasszt még egyszer. Tehát a szingli királyt és a király-bubit hátul elbukjuk, de csak azt bukjuk el? Mit csinálunk, ha dubló király van hátul és pikket hívnak? Ha szingli bubi? Ha KJxx, amit eredetileg vártunk? Rájövünk, hogy súlyos közlekedési problémákba ütközünk, tehát mégiscsak az ász, majd a nyolcas lenne a játék?
Mielőtt elhamarkodott kijelentéseket tennénk, nézzük már meg, hogy mi történik akkor, ha a dámát tesszük az első ütésbe és kicsit hívunk a treff tízeshez. Ha kiüt hátul a 3. vagy 4. király, akkor csak a pikk impassz kell, mivel ki tudjuk dolgozni a kőrt a 2 treff felmenettel, ha a 4. király ütni hagyja a dámát, akkor kell a dubló király elöl, ha a dubló király üt ki, akkor szintúgy, viszont fontos, hogy ha a bubival ütnek, akkor impasszoljuk a treff királyt a káró ász, káró után, és ugyanúgy kell a dubló pikk király elöl.
Érdemes megemlíteni, hogy a partit egyedül Mezei Kati teljesítette, bár az ellenjáték kisebb segítségével.
Nem csak a fent említett vitától volt hangos a maffia által birtokolt bár, hanem a Zágrábi Hentes partnere, Árpád vezér szép hívásától, amit egyedül ő talált meg a mezőnyben. Íme a parti:
Árpád vezér a kőr indulást választotta, majd kihagyta a treffet, melybe partnere eldobhatta a káró dámát, miután egyértelművé vált a kis káró hívása.
I/A
Ravasz róka jelenti az I/A 10-es partijáról.
A licit az asztalok zömén hasonlóan zajlott egy invit közbeiktatásával vagy anélkül, de 4 pikk felvételbe jutott Dél.
Ettől 5 asztal tért el szignifikánsan: két asztalon a Galim játékosai harmadik helyen aktívan beszálltak a licitbe a rendszerüknek megfelelő módon, amivel 4 kőr kontrában, illetve 5 treff kontrában találták magukat, egyaránt 1-et buktak –200-ért, ami a gém teljesülése esetén kiváló eredmény a –620-akkal szemben.
Volt egy asztal, ahol negyedik helyen 2 káró indulást választottak Észak lapjával, ami általában 10–13 pontos 6-os színes lapot szokott takarni, de ez a szép szín 4-es major mellékszínnel talán túl erős volt ehhez, és így nem jutottak el gémig.
A maradék 2 asztalon 4 pikkbe jutottak, de Észak lett a felvevő. Később látni fogjuk, hogy bár innen is benne van a parti, de Kelet kezéből a kőr a legtermészetesebb indulás, ami megnehezíti a teljesítést. A 13 4 pikk felvételből 7 teljesült, a másik 6 elbukott.
Első pillantásra akár unalmas partinak is tűnhet két lapból, kiadunk egy treffet és az adu ászt, +1 jöhet a következő. Az első adu hívás után azonban szomorúan (vagy boldogan?) tapasztaljuk, hogy további izgalmak várnak ránk a 4–0-s adukiosztás miatt. 3 indulásra láttunk példát, és mindegyik máshogy tette próbára a felvevőket. A treff hívásra volt a legkönnyebb dolguk, ugyanis ott se a kőr közlekedést nem vették el, se a káró lopás lehetőségét nem nyitották meg, úgyhogy innentől óvatos játékkal, de könnyen teljesíthető a parti egy treff lelopásával, majd aduzással.
Ennél kellemetlenebb indulás volt a káró, ugyanis erre az indulásra, mikor Keleten ütnek fennáll a lopás veszélye. De hát miért is baj ez? Hiszen még akkor is csak 1 treffet, 1 káró lopást és az adu ászt adjuk ki. Na igen, de mikor ellopták a kárót, akkor tudják treffel rövidíteni az asztalt, és ezután bajban vagyunk. Nem aduzhatunk, mert akkor egyszerűen üt a pikk ásszal, és meglopat minket még egy treffel elvéve az utolsó közlekedést a magas kárókhoz, és kénytelenek vagyunk kiadni az utolsó kőrt. Lelopni már nem tudjuk minden vesztőnket, mert a végén nem tudunk visszajönni a kezünkbe, és szürku lehetne. De csak lehetne, ugyanis van ebből kiút, amit csak Winkler Gábor talált meg. Eddig elkerültem egy fontos kérdést: hogyan kezdjük az aduzást? Gondolhatnánk, hogy teljesen mindegy, hiszen a királytól a kilencesig minden nálunk van. De nem: ha kicsit hívunk a kezünk felé, akkor előáll az előbb említett szürku helyzet. Viszont Winkler Gábor már a harmadik hívásnál érzékelte és kezelte a problémát: az asztalról magas adut hívott, így a végállásra 3 nagy aduja maradt volna a kezében, és elkerüli a szürku csapdáját.
Az utolsó indulási opció a kőr volt. A fenti ábrán látjuk, hogy Vági Máté ütött a kezében az ásszal, és hívott egy adut az asztal felé. Mikor meglátta a rossz hírt, akkor levette a káró ászt, amíg még az asztalon volt. Vélhetően azért, hogy mikor majd kézből hívja, akkor nehéz döntés elé állítsa az esetleges szingli káróval ülő Nyugatot. Ha belelop, akkor már rövidebb aduban, és a felvevő kárói magasak. Ha nem lop bele, akkor megütötte a káróját és keresztbe tudja lopni a partit.
Egy dologra nem gondolt csak, hogy mikor lopja a kárót Nyugat, akkor mégiscsak ki tudja rövidíteni treffel az asztalt, ugyanis ahhoz, hogy lelopjon mindent, már nincs elég közlekedése a kőr indulás miatt, és aduzni se tud, mert akkor üt Nyugat az ásszal és kirövidíti treffel. Persze ezt az ellenjátékot nem egyszerű megtalálni. De mi lehet az, amit mégis tehetnénk, hogy ez a kis rés se maradjon a pajzsunkon? Máté túl korán vette le a kárót. Ha először kiadjuk a treffet, akkor az újabb kőr hívás után már eljött az idő a káró levételére, majd asztalon ütve hívunk egy kis adut a kezünk felé. Ezt Nyugat nem ütheti meg, különben tudunk lopni egy vesztőt, illetve dobni egyet a káróra. Viszont mikor kézben ütünk és kárót hívunk, megintcsak nincs jó választása: vagy belop, és eléri, hogy meg tudjuk ütni a káróinkat, vagy nem, de onnantól már keresztbe tudjuk lopni a tíz ütést magasan.