Az IMP-bajnokság első három osztályában szétszórtuk három ügynökünket, hogy hétről hétre megkeressék a legizgalmasabb partikat a saját bajnokságukban és jelentést tegyenek róla. Ravasz Róka az I/A partijait, a Zágrábi Hentes az I/B partijait, míg a II. osztály partijait olyannyira titkos ügynök szállítja, hogy még álneve sincs.
II. osztály
Szokás szerint Bárcsak Béka csalódottan jött ki a versenyteremből, mivel már megint többször nem jutalmazták a lapok a jó játékát.
A 8. partiban közbe tudott szólni 2 treffel az ellenfél kényszerítő szanjára, így (valószínűleg szinte mindenkivel ellentétben) tudott Kelet treff fogásáról, ezért kis treffel indult, abban bízva, hogy partnerének lesz legalább dubló treffje és egy beütése. Lehetett volna többek között az alábbi a lapok kiosztása, hogy bejöjjön a az indulása:
Ilyenkor kis treff indulásra csak 8 ütést tud lehívni a felvevő, így a pikk királyt ki kell adnia és azután még 4 treffet le tudtak volna hívni, míg minden más indulásra a pikk királyt kiadja az ellenfél és teljesít.
De ezek voltak a lapok:
Talán életében először jobb ellenfeleket kívánt magának Bárcsak Béka.
A káró királyhoz hívott, majd miután megütötték az ásszal, gondolkodóba esett. Ha az ellenfelet elég jónak gondoljuk, hogy dubló ászból ne üsse meg ezt, akkor nincs értelme másodjára impasszolni, hiszen akkor nem lehet harmadik bubi, amit impasszolnunk kell. Így játszhatna vagy az elöl lévő negyedik bubira, és extra feltételek mellett teljesíthet adu coup-val vagy a hátul lévő sec ász-bubira, ami eredetileg is több esély és nem kellenek hozzá extra feltételek a többi színben. Ha azonban nem hiszi el, hogy az ellenfele mindig kihagyja tembóban dubló ászból, akkor muszáj impasszra játszania. Most impasszra játszott, de a harmadik ász-bubi mindenképpen megpecsételte a sorsát.
Ellenvonalról megnézve: ha Keletnek dubló ásza lenne, akkor az asztali tízes-kilences láttán nem reménykedhet a partnerénél lévő dámában, hiszen akkor az ellenfél impasszt adna, vagyis a harmadik bubiban kell reménykednie, ez mind végiggondolható az ellenfél hívása előtt, így amikor az ellenfél a királyához hív, akkor azt ki lehet hagyni tempóból, ha ezt végiggondoltuk az indulásunk után.
I/B
A Zágrábi Hentes jelentése szerint a maffia keze lehet a dologban. A 6 jó esélyű szlemből 3 bukós volt és valamilyen titokzatos módon a maffia tagjai az összes fogadásukat megnyerték.
Ezek közül az egyik parti felvevőjátékát és az egyik licitjét vizsgálja meg jobban kedves Hentesünk.
A 2. partiban a mezőny nagyobbik fele 6 pikkben landolt általában Jacoby 2 szan után.
Viszont az igazi kérdés az, hogy hogyan is kell ezt játszani. Vagy káró vagy a treff ász indulást választotta Nyugyat. A káró indulásra talán nem olyan érdekes a játek, mert berakjuk a bubit és reménykedünk, hogy ül az impassz, ha nem, akkor a kőr impassz még segíthet. De mi van ha treff ásszal indul a parti, majd ezután hívnak kárót. Ha Dél bemutatta a sikénjét, akkor szinte biztos, hogy nem ül a káró impassz, mivel akkor ingyen lehetőséget adna Nyugat. Valószínűleg nem is 5 vagy 6 kárója van, mivel akkor is sokat segíthet a káró hívás, tehát feltételezhetően vagyKeleten van több, vagy ugyanannyi van náluk. Azaz kicsit rakunk és arra játszunk, hogy 2–2 a pikk és/vagy 4–4 vagy harmadik/dubló dáma van valakinél. Ha ez nem működik, akkor még mindig ott van a kőr impassz. Tehát azt csináljuk, hogy ellopjuk a kárót, lopunk egy treffet, megnézzük, hogy oszlik-e az adu, ha nem, akkor megadjuk a kőr impasszt, ha igen, akkor kipróbáljuk a kárót.
Sajnálatos módon a felsoroltak közül semmi sem működött, így nem lehetett megcsinálni.
A 19. partiban pontos licittel fel lehet venni a 23 pontos ugyan, de nagyon jó esélyű 6 pikket (az kell, hogy ne legyen a harmadik adu dáma rossz helyen).
Dél 1 pikk indulására a 4 treff splinter kiválóan tükrözi a lapot, minimális gémforsz és szingli treff. Erre Délnek már csak a megfelelő számú kulcslap kell, amit a két ász és az ötödik pikk (= adu dáma) személyében meg is talált. 5 asztalon fel is vették, szép munka.
I/A
Ravasz róka jelenti a 18-as partiról:
A parti már a licitben sokfelé ágazott. Voltak, akik leporolhatták végre az évente kétszer előforduló lehetőséget, és elindulhattak 4 szannal, voltak, akik precíziós 2 treffel indultak, de még egyszerű standard esetén is megoszlottak a vélemények, az 1 treff, és az 1 káró indulások között. Bár egyetértek azzal, hogy jó dolog minél több lapot bemutatni a kezünkből, annak a pártján vagyok, hogy csak jó okkal nem indulok a hosszabbik minorommal. Az adott esetben nem látom ezt a jó okot, mivel nem lesz viszonválasz problémánk, megismételhetjük jó 6-os minorunkat. Ha a partner nem ad invitet, könnyen lehet, hogy soha nem tudom bemutatni a káró színem, de amikor ilyen jó a treffem, nem is bánom annyira. Voltak ketten, akik úgy döntöttek, hogy a hosszabb minorjukkal akarnak indulni, de a kárót is be szeretnék mutatni, ezért máshol hoztak áldozatot (vagy máshogy értékelték a lapot), és az 1 treff indulás után 2 káró riverzet mondtak. Ezt egy kicsit túlzásnak érzem, mert bár nagyon jól néz ki a lap, figurálisan még a modern riverzhez is halovány.
Indulástól függetlenül, ahol nem volt riverz, ott a partner végül valamilyen géminvitet adott (volt egy gémre ugrás is), és erre a többség 3 szant , vagy 5 treffet mondott. Attól függően hogy hogyan kezdtük a licitet, mindegyik mellett lehet érvelni. Ha már bemutattuk mindkét minorunkat, és a partner szant szeretne játszani, akkor a kevés figurapont, és a partner várhatóan sok major elveszője a 3 szant sugallja. Míg ha csak a treffünket mutattuk, akkor az elosztásos lappal csábító lehet az 5 treff, főleg, ha a partner már támogatást is mutatott.
Viszont ami igazán megragadta a figyelmem, ami miatt a partiról jelentést teszek, az megintcsak a lejátszás volt. Különböző utakon, de bármit játszott a felvevő bármilyen ellenjátékra, volt egy közös dilemma, ami mindenkinél fel kellett merüljön. Amikor lehívjuk az első magas treffet, akkor hátulról esik valamelyik figura. Alapvetően ha végtelen sok közlekedésünk van és nincs más információ, akkor itt a korlátozott választás (angol nevén restricted choice) elve alapján impasszt adnánk, ugyanis az egyforma figurákból 50-50 százalék eséllyel rakta volna azt amit, így kb. fele akkora az esélye a dubló dáma-bubinak, mint a szingli figurának. De a bridzset nem vákuumban játszunk, és a különböző asztalokon sok minden történt, mire eddig a döntésig jutottak.
Hittmann László ellen Észak bemutatta kőr színét, ezért Dél elindult vele, majd Észak káróra váltott. Ez azzal járt, hogy a felvevőnek megmaradt a pikk ász közlekedése a treff levétele után, és mivel már a káró is ki lett bontva, semmi akadálya nem volt, hogy a fenti elvet alkalmazza, és sajnálatos módon bukjon egyet.
Vagy talán mégis volt akadálya? Biborka Dániel szintén kőr indulást kapott, ami után még egy menet kőr jött. Ekkor kipróbálta a kárót, ami nem működött, majd az ellenfél egy harmadik menet kőrt is hívott. Így lényegében ugyanabban a helyzetben találta magát mint Hittmann László, de ő máshogy gondolkodott. Mikor láttam, hogyan játszotta, eléggé meglepődtem, nagyon természetesnek tűnik másodjára impasszt adni treffből. Mivel nem találtam rá az okra, ezért belső informátorként alkalmaztam, és megkérdeztem, mi volt a gondolatmenet. Lelkes informátoromtól 1 oldalas word dokumentumot kaptam. A lényege az volt, hogy stratégiai megfontolásból játszott így. Arra számított, hogy a legtöbb asztalon 3 szan lesz a felvétel, és nem lesz adott nekik az impassz lehetősége, mert addigra elveszik a pikk ászt. Úgy döntött, hogy a mezőnnyel megy, nem akar nagy minuszt írni, és ha a legtöbben elbukják, akkor ő is, de ha megcsinálják ő is meg fogja. Várható értékben továbbra is azt hiszem, hogy nem ez a jó döntés, de az eredménnyel nehéz vitatkozni.
Végezetül vizsgáljunk meg egy 3 szant, ami bár kimaradt Dani gondolatmenetéből, mégis az ő érvelését támasztja alá, ugyanis az eddig említetteknél több oka is van a felvevőnek esésre játszani, ebben a felvételben. Dani a pikk ász közlekedés elvételét említette, de a másik majorunk a több figura ellenére, a középlapok hiányában sérülékenyebb. Tubak Dániel ellen kőr ötössel indultak, ami gyanúm szerint 11-es szabály lehetett, azaz figurás színből a negyedikkel indulnak. Ez arra utalt, hogy legalább negyedik kőr ász van Északon. Ha ez nem csak negyedik, hanem ötödik, akkor amikor Dél ütésbe kerül, áthív a kőrünkön, és kiadunk négyt ebből a színből, ami a beütésével együtt már a bukást jelenti. Hogyan tudjuk ilyen kockázat mellett maximalizálni az esélyeinket?
Bár a treffben továbbra is adott az impassz lehetősége, hiszen a 6 treff, a 2 ász és az 1 kőr teljesítést jelent, sokszor (mint ahogy most is) több színből kombinálni az esélyeinket többet jelent, mint egy színből a legjobb esélyre játszani. Ha treffből az ász-királyba nem hullik be az összes kint lévő treff, akkor a harmadik treff hívása után még mindig teljesíthetünk, hiszen 3 treff csak Északon lehet (ha Délen van akkor is az ász-király levétele a jó), és onnan nem tudnak áthívni a kőrünkön, így még van időnk kipróbálni a káró impasszt, a kilencedik ütésért.