A friss IMP-bajnok értékeli a negyedik feladványt, bemutatja, hogy kezelték a problémát világ legjobbjai a Vanderbilt-kupán, pontoz, és persze ezúttal is új kihívás elé állítja a játékosokat.
Ezt kérdeztük az előző fordulóban:
Csapatversenyen játszunk. A kőr hatos _negyedik legjobb_ indulást fedjük a kilencessel, Kelet a tízest adja, üt a király. Hogyan folytatjuk?
A._ Káró ász
B._ Pikk ász
C._ Pikk négyes
D._ Treff ász
E._ Treff dáma
Értékelés IV.
A Vanderbilt-kupa döntője, Amoils–Diamond mérkőzés.
Nyílt terem:
Tomas Bessis _Amoils_ káró ász, káró tízest hívott, amit átütött a bubival. Látván, hogy a király Nyugatnál van, kis káróval folytatta, Kelet a kőr kettest adta _páratlan maradék_. Nyugat a pikk tízesre váltott _ez lett volna a buktató indulás_, dáma, király, ász. A treff dáma következett, Nyugat ütött és pikket hívott.
Zárt terem:
Fred Gitelman abban bízott, hogy a káró király Keletnél van, és asztalra akart jutni. Treff ász, treff dámát hívott, amit Grue kihagyott. Ha Gitelman folytatja a treffet, teljesít, de pikkre váltott.
Bessis arra játszott, hogy a káró király Nyugatnál van. Ekkor ugyan csak három kárót üt, de védett a kőr dámája, és a két extra átmenet nagyobb mozgásteret nyújt. A káró ász lehívása ebben a kiosztásban nyerő volt, de kérdés, hogy érdemes-e lemondani a káró impasszról.
Ha asztalra jutunk, és négy kárót ütünk, nyert ügyünk van. De a treff ász, treff dáma hívás csak szingli vagy dubló treff király esetén teremt átmenetet. Erősebb a pikkhívás.
Nézzük az A – _káró ász_, C – _pikk négyes_ és D – _treff ász_ játéknál a teljesítés feltételeit.
Először a kőr szín lehetséges elosztásait tisztázzuk:
- Ha 4–4, akkor Keletnél JT32, T832 vagy T732 lehet.
- Ha 5–3, akkor Keletnél JT3, JT2, T83, T82, T73 vagy T72 lehet.
- Ha 6–2, akkor Keletnél JT, T8 vagy T7 lehet.
- Mivel Nyugatnál az 5 vagy 6 kőr esélye igen nagy _a 4–4 29, az 5–3 52, a 6–2 19 százalék_, döntő lehet, hogy ennél az elosztásnál melyik játék a legjobb.
Az A-játék nyer, ha a szingli káró király _5,6 százalék_, a D-játék nyer, ha szingli a treff király _2,4 százalék_.
Annak esélye, hogy a káró király Nyugaton van,
- ha a kőr 4–4, 50 százalék
- ha a kőr 5–3, 44 százalék
- ha a kőr 6–2, 39 százalék
Négyféle elosztást kell elemeznünk.
1. Nyugaton 5–6 kőr és káró király van _30,5 százalék_.
Az A-játék működik, ha a treff király Keleten és a treff tízes Nyugaton van. Még akkor is, ha a káró király negyedik, mint az alábbi példában.
Ez esetben a C- és D-játék nem jó.
2. Nyugaton 5-6 kőr van, és a káró király Keleten van _40,5 százalék_.
Az A-játék csak Nyugat szingli káró királya esetén jó.
A C-játék működik, ha a pikk király Nyugaton van, és a káró király dubló vagy harmadik _34 százalék_. De bukáshoz vezet, ha a káró király negyedik, mint az alábbi példában.
A D-játék alapfeltétele, hogy Nyugaton dubló treff király legyen.
3. Nyugaton 4 kőr és káró király van, mint az eredeti kiosztásban _14,5 százalék_.
Az A-játék jó, ha Keleten dubló treff király vagy Nyugaton legalább egy treff kulcslap van. A negyedik ütésben azonban nem kárót, hanem treff bubit kell hívni. Így az alábbi változatban is teljesítünk, amikor a treff király Keleten, és a treff tízes Nyugaton van.
A C-játék jó, ha Nyugaton treff tízes és pikk király, Keleten treff király van.
A D-játék működik, ha a treff király Nyugaton van, mint az eredeti kiosztásban, de tovább kell hívni a treffet, ha Nyugat kihagyja.
4. Nyugaton 4 kőr van, és a káró király Keleten van _14,5 százalék_.
Az A-játék jó, ha Keleten dubló treff király van.
A C-játék működik, ha a pikk király Nyugaton van.
A D-játék működik, ha a pikk és treff király Nyugaton van, vagy Nyugaton dubló treff király van.
Megoldás
1. A C-változat – a kis pikk. Ennek esélye közel 23 százalék.
2. A B-változat – a pikk ász. Ha működik, minimálisan jobb esélyű, mint a C _a szingli pikk király esélye 1 százalék alatti_. De ha nem, több bukást eredményezhet. A két legjobb játék az eredeti kiosztásban nem nyer.
3. Az A-változat – a káró ász. Ennek esélye 20 százalék.
4. A D-változat – a treff ász. Ennek esélye 17 százalék. A treff színt nem érdemes korán megbontani. A treff király és tízes helyzetétől függően, ezzel számos esélyt adunk fel _ütést kaphatunk treffben, Kelet elzárható, Keletnél dubló treff király_.
5. Az E-változat – a treff dáma. Nem védekezik a szingli treff király ellen. Ennek esélye 15 százalék.
Pontozás
|
JÁTÉK
|
PONT
|
VÁLASZ
|
C
|
Pikk négyes
|
10
|
3
|
B
|
Pikk ász
|
9
|
1
|
A
|
Káró ász
|
7
|
5
|
D
|
Treff ász
|
5
|
4
|
E
|
Treff dáma
|
3
|
4
|
Indoklások a C-változat mellett
Takács Gábor:
„A 4–4-es kőr nem lehetetlen, de inkább lesz Nyugaton ötödik ász. A cél átmenni a káró impasszért, mert a négy káróütés nagyon kéne. Treffel átmenni csak szingli vagy dubló király esetén lehet. Ennél jobb a pikk átmenet esélye. A kérdés, hogy a pikk ásszal vagy a négyessel kezdjünk. Az ász mellett a szingli király szól, a négyes mellett, ha Nyugat lapja Kxxxx, AJx6, xx, Kx vagy Kxxxx, AJx6x, xx, K.”
Scharnitzky Péter:
„Szóba jött még a treff dáma is, de treffből akár négyet is lehet ütni, ha Keletnél a dubló király, és ezt az esélyt nem akarom elveszteni. A pikk hívás legalább nem ad fel ütést a hívott színből. Persze azt a színt kellene hívni, amiből nem ül az impassz, de ki tudja, hogy Nyugatnál melyik király van.”
Indoklás a B-változat mellett
Minarik Gábor:
„Ha Kelet ütésbe jut csak a 4–4 kőr esetén marad esélyünk. Káró impassz nélkül csak akkor lehetünk meg, ha tudunk három treffet ütni, feltételezem, hogy ül a káró impassz. A kis pikk jó, ha szökik a pikk dáma, Keleten második-harmadik káró király és treff király van, vagy ha Nyugaton van a treff király, akkor 4–4- a kőr. A pikk ász hívás előnye a szingli király mellett az, hogy ha dubló pikk királya volt Nyugatnak, kényszerhívásban kerül.”
Indoklások az A változat mellett
Dálya János:
„Két asztali lemenetre a káró ász hívás ad esélyt. Ha a király nem is esik, de Nyugatnál dublóban található, szükség esetén mindkét fekete színben impasszal próbálkozhatunk.”
Pirity Tamás Gábor:
„Mivel káróból van a legtöbb lapunk, ebben a legnagyobb az esély arra, hogy esik a király. Ha a király Nyugatnál van, a színben két lemenetünk lesz az asztalra, és a fekete színekben impasszt adhatunk.”
Baka Tibor:
„Megpróbálok a káró király esésére játszani, és ha jó a játék, átmenetem is van az impasszokhoz.”
Hajdu Lajos:
„Megpróbálok legalább kétszer az asztalra kerülni, hogy a fekete színekben impassz megadásával védjem a még meglevő kőr fogásomat. Ez a játék véd a bármelyik kézben levő szingli káró király ellen és az esetleg indulónál levő negyedik káró királynál is biztosítja a két asztali lemenetet a treff szín megdolgozásáért.”
Az indoklásokból igyekeztem a lényeget kiemelni. Ez nem jelenti azt, hogy egyetértek minden érveléssel. Csak az átlag feletti válaszhoz fűzötteket közöltem, beküldési sorrendben.
Továbbá bátorítok minden kedves olvasót, hogy kapcsolódjon be a játékba. Csak egy betűt kell beküldeni a kínálatból, és választásukat összehasonlíthatják a világ élvonalbeli játékosainak a döntésével.
Remélem, hogy minden megfejtő és olvasó élvezte a rejtvényt. Az elemzéseket gondosan és legjobb tudásom szerint készítettem, figyelembe véve a beérkezett elemzéseket is. Ennek ellenére lehet, hogy van, amit figyelmen kívül hagytam, vagy elnéztem. Ha valaki vitatja az elemzést, vagy úgy érzi, hogy indokolt lenne a pontozás korrekciója, írjon _
l.linczmayer@gmail.com
_.
Az 5 pont feletti válaszok
1
|
|
Takács Gábor
|
C
|
10
|
2
|
|
Scharnitzky Péter
|
C
|
10
|
3
|
|
Torma Róbert
|
C
|
10
|
4
|
|
Minarik Gábor
|
B
|
9
|
5
|
|
Dálya János
|
A
|
7
|
6
|
|
Pirity Tamás Gábor
|
A
|
7
|
7
|
|
Baka Tibor
|
A
|
7
|
8
|
|
Hajdu Lajos
|
A
|
7
|
9
|
|
Hoffmann Tamás
|
A
|
7
|
A pontverseny élmezőnye
|
|
|
I
|
|
II
|
|
III
|
|
IV
|
Összesen
|
1.
|
Torma Róbert
|
E
|
10
|
C
|
10
|
B
|
4
|
C
|
10
|
34
|
2.
|
Kaderják Levente
|
E
|
10
|
C
|
10
|
D
|
8
|
D
|
5
|
33
|
3.
|
Scharnitzky Péter
|
E
|
10
|
A
|
7
|
A
|
6
|
C
|
10
|
33
|
4.
|
Zoller Róbert
|
E
|
10
|
C
|
10
|
D
|
8
|
E
|
3
|
31
|
5.
|
Baka Tibor
|
D
|
7
|
C
|
10
|
A
|
6
|
A
|
7
|
30
|
6.
|
Minarik Gábor
|
E
|
10
|
C
|
10
|
|
|
B
|
9
|
29
|
7.
|
Dálya János
|
E
|
10
|
B
|
5
|
A
|
6
|
A
|
7
|
28
|
8.
|
Koltai Gábor
|
E
|
10
|
C
|
10
|
D
|
8
|
|
|
28
|
9.
|
Takács Gábor
|
|
|
A
|
7
|
A+
|
10
|
C
|
10
|
27
|
10.
|
Kovács András
|
E
|
10
|
C
|
10
|
B
|
4
|
E
|
3
|
27
|
11.
|
Pölöskei Petra
|
E
|
10
|
A
|
7
|
B
|
4
|
D
|
5
|
26
|
12.
|
Hoffmann Tamás
|
C
|
3
|
C
|
10
|
A
|
6
|
A
|
7
|
26
|
13.
|
Dienes Ödön
|
C
|
3
|
C
|
10
|
D
|
8
|
E
|
3
|
24
|
14.
|
Csepeli Miklós
|
|
|
C
|
10
|
D
|
8
|
D
|
5
|
23
|
15.
|
Wellner Péter
|
D
|
7
|
B
|
5
|
E
|
7
|
E
|
3
|
22
|
Feladvány V.
_a sárgával jelölt licitek magyarázatáért klikk a licitre, a lejátszásért klikk a Next gombra!_
A licitek jelentése:
4 káró: hosszú erős pikk szín, 9+ játszóütés
4 NT: RKCB
5 NT: három ász + színhiány
Passz: Északtól a 7 treff után nagyszleminvit
Csapatversenyen játszunk. Nyugat treff király indulására Kelet a hatost adja, üt az ász. Hogyan tovább?
A._ Kis pikk a királyhoz, majd lehívjuk az összes adut.
B._ Pikk ász, káró ász, káró király, káró bubi, és ha Kelet ad elengedjük.
C._ Pikk ász, káró ász, káró király, káró bubi és ellopjuk.
D._ Káró ász, káró a bubihoz.
E._ Káró ász, káró király, káró bubi és ellopjuk.
A megoldásokat a
gerikova@yahoo.com
címre várjuk jövő vasárnap, vagyis június 17. éjfélig.