Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Linczmayer Lajos - 2012. július 18.

Feladvány (VIII.) – Értékelés, eredményhirdetés

Nehéz rejtvénnyel ér véget Linczmayer Lajos hétrészes feladványsorozata. Értékelés után eredményhirdetés; igen szoros küzdelemben dőlt el a győzelem és a helyezések sorsa.
 
 
 
Ezt kérdeztük az előző fordulóban:

_a sárgával jelölt licitek magyarázatáért klikk a licitre, a lejátszásért klikk a Next gombra!_
 
Csapatversenyen játszunk. A kőr bubi indulásra, dáma, király és ász jön. Kőr lopás a kettessel, Nyugat a hatost, Kelet a kettest adja. A pikk bubit körbe engedjük, Kelet a négyest teszi, Nyugat kis „zizizés” után a hármast. Kis adut hívunk, Kelet a hetest adja, mosolyogva beütünk az ásszal, Nyugat ártatlan arccal kőrt dob. Hogyan tovább?
A._ Kőr lopás
B._ Káró király, káró impassz
C._ Káró király, káró ász
D._ Treff bubi, treff ász, treff kilences
E._ Treff bubi, treff ász, káró király, káró impassz
 
Értékelés VII.
Először beszéljünk Nyugat „zizizéséről”. Azt akartam kifejezni, hogy a lassú tempó oka nem egyértelmű. Lehet ügyetlenkedés, dekoncentráció, naivság vagy megtévesztési szándék.
 
A zsűri hívás jogos lenne, bár én nem vagyok feltétlen híve. Ha nem volt megtévesztési szándék, akkor azért. Ha a cél megtévesztés volt, a zsűri kétséges, hogy jóvátételt ad, mert a szabálykönyv szerint, a felvevő levonhat következtetést az ellenfél játéktempójából, de csak a saját kockázatára. A legfőbb érvem meg az, hogy a lassú tempó egy jó játékost általában inkább segíti, semhogy félrevezetné, bár ebben az esetben félrevezetés történt.
 
Aki az első feladványt ismeri, biztosan felismerte a lapokat. Most arra keresünk választ, hogy ha ott a D-játékot választjuk _amire akkor 2 válasz érkezett, és 7 pontot ért_, és Nyugat nem ad pikket, mi a legjobb folytatás.
 
A nyertes a C-változat.
 
Első pillantásra ostobaságnak tűnik, hogy nem elég, hogy elvesztettük az adu és a kőr kontrollt, a káró kontrollt is feláldozzuk. De ha Keletnek van legalább két treffje, és a káró működik, káróval sakkban tarthatjuk Keletet. Teljesítünk, ha a káró 3–3, mint az alábbi példában.

 
Káró király, káró ász, kárólopás, treff ász, treff tízessel asztalra. Kárót hívunk, és ha Kelet dob, treffet dobunk.
 
Az is elég, ha a káró dáma Nyugatnál szingli, vagy bárhol dubló, mint az alábbi esetben.

 
Káró király káró ász, treff ász, és treff tízessel asztalra megyünk. Káró bubit hívunk, ha Kelet dob, treffdobás, kárólopás, kőrlopás.
 
Teljesítünk, ha Keleten 2 káró és 4-5 treff van, mint az alábbi példában.

 
Káró király káró ász, kárólopás, és a treffek lehívása.
 
Az is jó, ha Kelet elosztása 4–4–4–1 négy kis káróval.
 
A második a B-változat.
 
Ez a C-nek kistestvére. Működik, ha Nyugatnál legfeljebb negyedik káró dáma, és Keletnél legalább két treff van, vagy ha Kelet elosztása 4–4–4–1 négy kis káróval. A káró impassz után le kell hívni két treffet, mielőtt a káró ászt hívnánk.

 
Ez a változat nyerő a C-hez képest, ha Nyugaton negyedik a káró dáma, de vesztő, ha Keleten dubló vagy harmadik.
 
A harmadik az E-változat.
 
Ez akkor rosszabb, mint a B, ha Kelet elosztása 4–4–4–1 négy kis káróval.

 
A negyedik a D-változat.
 
Ez a játék jó, ha Keleten 3-5 treff és 2-4 káró van. Ám ha Kelet elosztása 4–2–4–3, Nyugaton dubló káró dáma kell a sikerhez. A treffek lehívása után káró király, káró ász, kárólopás a játék.

 
Az ötödik az A-változat.
 
Ez csak szélsőséges _7–2 és 6–3_ kőr elosztásnál működik.

 
A hatodik a C1-változat.
 
Treff bubi, káró király, treff ász, káró ász. Ez Takács Gábor javaslata, mint a C módosított változata, és nem szerepelt a kínálatban. Az ötlet, hogy treffel kezdjünk jó, mivel legalább egy treffütésre szükség van. Ha Nyugat nem ad treffet, tehát Kelet elosztása 4–2–1–6 vagy 4–3–0–6, akkor az A-játékkal _kőr lopás_ teljesítünk. Ha a káró király utáni, treffhívásba Nyugat kimutat, ismét nyer az A-játék _kőr lopás_, ha Kelet elosztása 4–3–1–5. Ám ennek már ára van, mert ha Kelet elosztása 4–4–3–2, mint az alábbi példában, a C-változat legjobb esélyű elemét veszítjük el.

 
Az egyes játékok esélyeit az alábbi táblázat részletezi.
Nyugat lapja
 
A
B
C
D
E
C1
4216
0,08
0,08
 
 
 
 
0,08
4225
1,21
1,21
0,81
1,21
1,21
0,81
1,21
4234
4,03
4,03
2,01
4,03
4,03
2,01
4,03
4243
4,03
4,03
1,34
1,34
1,34
1,34
1,34
4252
1,21
1,21
0,20
0,20
 
0,20
0,20
4261
0,08
0,08
 
 
 
 
 
4306
0,03
0,03
 
 
 
 
0,03
4315
1,13
1,13
 
 
 
 
1,13
4324
7,04
7,04
4,70
7,04
7,04
4,70
7,04
4333
12,52
12,52
6,26
12,52
12,52
6,26
12,52
4342
7,04
7,04
2,35
2,35
 
2,35
2,35
4351
1,13
1,13
 
 
 
 
 
4360
0,03
 
 
 
 
 
 
4405
0,28
 
 
 
 
 
 
4414
4,23
 
 
 
 
 
 
4423
14,09
 
9,39
4,70
14,09
9,39
4,70
4432
14,09
 
7,05
14,09
 
7,05
 
4441
4,23
 
0,28
0,28
 
 
0,28
4450
0,28
 
 
 
 
 
 
4504
0,70
 
 
 
 
 
 
4513
5,64
 
 
 
 
 
 
4522
10,57
 
7,05
3,52
 
7,05
3,52
4531
5,64
 
 
 
 
 
 
4540
0,70
 
 
 
 
 
 
 
100,00
39,53
41,44
51,29
40,24
41,15
38,44
 
A fentiek ismeretében a Feladvány I. változatainak az esélyei:
Treff és kőr lopás a tízessel
92 százalék
Pikk ötös és átütjük az ásszal
89 százalék
Pikk tízes és átütjük az ásszal
88 százalék
Pikk ötös, és átütjük a dámával
83 százalék
Pikk tízes, és elengedjük
83 százalék
 
Pontozás
 
JÁTÉK
PONT
VÁLASZ
C
Káró király, káró ász
10
3
B
Káró király, káró impassz
8
1
E
Treff bubi, treff ász, káró király, káró impassz
7
3
D
Treff bubi, treff ász, treff kilences
6
5
A
Kőrlopás
5
2
C1
Treff bubi, káró király, treff ász, káró ász
4
1
 
A válaszok szórása mutatja, hogy ez volt a legnehezebb rejtvény, ami nem meglepő, mert a C-játék kivételével a játékok esélye közötti különbség nagyon kicsi. Ez már a második eset, hogy nem csak a felkínált játékok közötti választást értékelem. Belátom, hogy ezzel hibát követtem el, és biztos vagyok benne, hogy néhány megfejtő nehezményezte, bár senki sem tette szóvá. Mivel Takács Gábor válaszát értékeltem fel a 3. fordulóban, a mostani értékelés talán helyrebillentette a mérleg nyelvét.
 
Indoklások a C-változat mellett
Minarik Gábor : „A C- és az E-játékot vélem a két legesélyesebbnek. Káró ász-káró király esetén jobbak vagyunk az impassznál hátul levő dubló és harmadik dámára. Az impassz viszont jobb az elöl levő negyedik dámára _a harmadik dámát kibírjuk elöl akkor is, ha egyszer fel kell lopnunk a kárót, ha treff-treffel asztalra megyünk, és a magas kárókat hívjuk_. A kérdés az, hogy melyik nagyobb esély, az elöl levő negyedik dáma, vagy a hátul levő dubló/harmadik dáma úgy, hogy nagy valószínűséggel Keleten kettővel több minor lap van. Úgy gondolom, hogy a káró ász-király játék minimálisan jobb, mint az impassz jelen kontextusban.”
 
Kaderják Levente : „Ez a játék jó, ha Keleten dubló vagy harmadik káró dáma van _és legalább 2 treff_. Ha a káró magasodik, akkor két menet treff lehívása után a káró hívásra Kelet nem tud jót tenni.”
 
Indoklások az E-változat mellett
Zoller Róbert : „A harmadik _magas_ káróra Kelet tehetetlen lesz. Ha kicsivel lop be, akkor felüllopjuk és a treff királyt hívjuk _majd ha ezt nem lopja el, a negyedik treffet_.
Ha nem lop be, akkor eldobunk egy treffet, és újabb kárót hívunk, amit 4–2 káró elosztás esetén ellopunk a kézben, és az utolsó kőrt lopjuk az asztalon. Ezt Kelet felüllophatja, de tehetetlen: már csak treffet tud hívni. Ha Kelet ad a harmadik menet kőrbe, akkor káróhívás, és szökik a pikk dáma.”
 
Hoffmann Tamás : „Ez a játék működik, ha ül a káró impassz és van legalább 2 treff Keleten. Ha a káró ászba belelop, felüllopjuk, lelopunk egy kőrt, és már csak a pikk királyt adjuk ki. Ha dob rá valamit, akkor eldobunk egy treffet, ellopjuk a következő kárót, lemegyünk kőr lopással, és hívjuk az utolsó kárót. Ha kis adut tesz, felüllopjuk, és treffet hívunk, ha dob valamit, akkor treffet dobunk.”
 
Baka Tibor : „Nagyobb az esélye, hogy Nyugatnál van a negyedik, mint hogy Keletnél a dubló káró dáma. A két treffhívás azért kell, hogy Kelet ne tudjon treffet dobni, a harmadik káróra.”
 
Indoklások a D-változat mellett
Dienes Ödön : „Ha Keleten van három treff, csak a sorrendre kell vigyázzunk, hogy Keletek ne legyen módja kőr dobással megakadályozni az utolsó adunk szöktetését. Ha káró király, káró ász, kárólopással folytatjuk, újabb kőr lopás után megszökhetünk az utolsó adunkkal is.”
 
Kuttner György : „Úgy látom, az a megoldás, hogy zsűrit hívunk, nem jön szóba.
De tényleg. Nem ez lenne a legcélravezetőbb? Amennyiben a zsűri arra kér, hogy játékkal bizonyítsak, szerintem csak két megközelítés jön szóba. Ha Kelet 3 vagy kevesebb kőrrel született, az A-megoldás a legjobb. Ha többel, akkor viszont első lépésben meg kell fosztanunk minden minor lapjától. Ezt treffel kell kezdenünk, mert a harmadik káróra _sikeres impasszt követően_ treffet dobhat. A teljesítés feltétele, hogy Kelet 3-4 treffel és legalább 2 káróval rendelkezzen. A 3 treff lehívását követően a folytatás már adódik.”
 
Scharnitzky Péter : „Ha Keletnek csak szingli kárója van, akkor nem tudunk teljesíteni. Ha Keletnek 3-4 treffje van, a treffek lehívása után a játék egyszerű.”
 
Csepeli Miklós : „Deja vu érzésem van... Mintha az akkori nyerő megoldás _ami a konkrét partiban bukáshoz vezetett_ most nem is szerepelne. Gondolom, így maximum 7 pontot kaphatok a D-változatra. Ja, és zsűrit hívok zizizés miatt.”
 
Kovács András : „Mindenképp el kell találnom, hogy a 6-6 minor melyikéből van Keletnél 3. Ha treff, akkor impassz nélkül megúszhatom. Teljesítek, ha Kelet elosztása 4–3–3–3, 4–3–2–4 vagy 4–2–3–4 _bár ez utóbbi nem valószínű_.”
 
Indoklás a C1-változat mellett
Takács Gábor : „A választható játékok közül a C a legjobb, de én azt is feljavítanám _hívjuk C1-nek_. Treff bubi, káró király, treff ász, káró ász, majd kárót hívunk. Ha Nyugat az első treffbe kimutat, akkor kőr lopással teljesítünk, mert Kelet elosztása 4–2–1–6, vagy 4–3–0–6. Ha Nyugat a második treffbe kimutat, akkor kőr lopással teljesítünk, mert Kelet elosztása 4–2–2–5 vagy 4–3–1–5. Ha a káró dáma szingli vagy dubló volt, a folytatás természetesen változik.”
 
Az indoklásokból igyekeztem a lényeget kiemelni. Ez nem jelenti azt, hogy egyetértek minden érveléssel. Az elemzéseket gondosan és legjobb tudásom szerint készítettem, figyelembe véve a beérkezett elemzéseket is. Ennek ellenére lehet, hogy van, amit figyelmen kívül hagytam, vagy elnéztem. Ha valaki vitatja az elemzést, vagy úgy érzi, hogy indokolt lenne a pontozás korrekciója, írjon _ l.linczmayer@gmail.com _.
 
Az 5 pont feletti válaszok
1
Minarik Gábor
C
10
2
Torma Róbert
C
10
3
Kaderják Levente
C
10
4
Dálya János
B
8
5
Zoller Róbert
E
7
6
Hoffmann Tamás
E
7
7
Baka Tibor
E
7
8
Dienes Ödön
D
6
9
Kuttner György
D
6
10
Scharnitzky Péter
D
6
11
Csepeli Miklós
D
6
12
Kovács András
D
6
   
A pontverseny végeredménye
 
 
I.
II.
III.
IV.
V.
VI.
VII.
Össz.
6 legjobb
10 pontos
1.
Kaderják Levente
10
10
8
5
10
10
10
63
58
5
2.
Torma Róbert
10
10
4
10
10
8
10
62
58
5
3.
Minarik Gábor
10
10
 
9
8
10
10
57
57
4
4.
Zoller Róbert
10
10
8
3
10
10
7
58
55
4
5.
Scharnitzky Péter
10
7
6
10
8
10
6
57
51
3
6.
Takács Gábor
 
7
10
10
10
10
4
51
51
4
7.
Hoffmann Tamás
3
10
6
7
10
10
7
53
50
3
8.
Dálya János
10
5
6
7
10
8
8
54
49
2
9.
Csepeli Miklós
 
10
8
5
10
10
6
49
49
3
10.
Baka Tibor
7
10
6
7
10
4
7
51
47
2
11.
Pölöskei Petra
10
7
4
5
10
8
5
49
45
2
12.
Dienes Ödön
3
10
8
3
10
8
6
48
45
2
13.
Kovács András
10
10
4
3
10
2
6
45
43
3
14.
Kuttner György
3
 
8
5
10
10
6
42
42
2
15.
Hajdu Lajos
 
8
4
7
10
8
5
42
42
1
 
A kiírás értelmében a hat legjobb megoldás alapján alakul ki a sorrend, ezután az összesített eredmény, majd a legtöbb 10 pontos megoldás rangsorol. Ennek értelmében Kaderják Levente a győztes, nyereménye a szövetség által fölajánlott teljes nevezési kedvezmény az MP-bajnokságra. Torma Róbert lett a második, a feladványszerző egyik könyvének angol nyelvű példányát nyerte, a harmadik helyen Minarik Gábor végzett, ő a szövetség könyvtárából választhat egy könyvet.
 
Remélem, hogy minden megfejtő és olvasó élvezte a sorozatot. Ezúton szeretnék köszönetet mondani minden kedves megfejtőnek, hiszen a rejtvények megfejtők nélkül nem sokat érnek. Gratulálok a nyerteseknek! A végig kitartó megfejtők eredménye jóval átlag feletti, és meggyőződésem, hogy a legtöbb válasz gondos és alapos elemzéssel született.