Az egyre kettő továbbfejlesztése. Fred Gitelman háromrészes cikksorozatának második darabja következik Zoller Róbert fordításában. Főszerepben a last train, a Lackwood és az exclusion kulcslapkérdés.
A Canadian Masterpoint minden egyes számába írtam cikket _ford. megj.: ez az írás eredetiben a Master Point 1994. januári számában jelent meg_. Az utolsó számba _1993. november, a Bridzséletben magyarul itt_ írtam az első cikkemet licitelméletről, jelesül a legtöbb ember által játszott egyre kettő gémforsz továbbfejlesztéséről. Legnagyobb meglepetésemre ezt követően több rajongói levelet kaptam, mint általában. Sok olvasó kérte a cikk folytatását. Nos, olvasók, ti kértétek! Javaslom, hogy olvassátok újra az előzőt _és tegyetek fel néhány kávét_ mielőtt nekiláttok az alábbiaknak. Előre is elnézést kérek, ha a cikk túlságosan elméleti. Megpróbáltam olyan egyszerűnek hagyni mindent, amennyire csak lehetett. Sajnos, a téma bonyolult.
Mi is az „Az utolsó vonat Clarksville-be”?
Legutóbbi cikkemben megemlítettem az utolsó vonat Clarksville-be _Last Train to Clarksville, a továbbiakban: LTTC_ nevű konvenciót. Azt állítottam, hogy ez szükséges az általam javasolt kulcslicitálási módszer hatékonnyá tételéhez. Az LTTC nem egyszerűen érthető konvenció. Más-más dolgot jelenthet az aktuális licittől függően. Van két szabály, amit rögzítenem kell ahhoz, hogy tisztában legyetek azzal, mi is az LTTC.
1. Összeemelt, legalább nyolclapos major fitünk van a hármas magasságon és gémforszban vagyunk. Elkezdtünk kulcslicitálni a legutóbbi cikkemben leírt módszer szerint. Az egyik kéz komoly szlemérdekeltséget mutatott. Kétféle módon mutathatsz komoly szlemérdekeltséget. Az egyik, hogy serious 3 szant mondasz. A másik, hogy kísérletezel a szlemmel annak ellenére, hogy a partner a 3 szan átlépésével tagadta a komoly szlemérdekeltséget.
2. Az összeemelt major szín négyes magassága alatti licit _4M –1_ bármely fél részéről _kőr szín esetében a 4 káró, pikk szín esetében a 4 kőr_ az LTTC.
Mielőtt megkísérlem elmondani, mire használatos az LTTC, először szeretném meghatározni, mit értek Blackwood alatt ebben a cikkben.
Mi a római kulcslapkérdés egy változatát játsszuk. Ez az jelenti, hogy a megállapodott aduszín királyát ötödik ászként számoljuk, és lehetőségünk van az adu dáma kiderítésére. Blackwoodot licitálva elkötelezzük magunkat, hogy bemondjuk a kis szlemet, ha legfeljebb 1 hiányzik az 5 kulcslap és az adu dáma közül. Nálunk az nem fordulhat elő, hogy Blackwoodot licitálsz, majd leállsz, amikor kiderül, hogy csak egy kulcslap hiányzik a hat közül. Mivel úgy tűnik, hogy az emberek állandóan ezt csinálják ellenem, lehet, hogy ez elfogadható gyakorlata néhány licitelméleti iskolának. De nem elfogadható gyakorlat abban a módszertanban, amiről én beszélek. Remélhetőleg a példáim olvasásán keresztül betekintést nyertek abba, miért van ez így.
Bemutatok továbbá egy konvenciót, amit Lackwoodnak hívnak. Amint látni fogjátok, az LTTC használatakor az LTTC színében _kőr adu esetében a káró, pikk adu esetében a kőr_ többé nem tudtok kulcslicitálni. A Lackwood arra való, hogy felderítsük a fogást az LTTC színében, miközben fenntartjuk a nagyszlem bemondásának a lehetőségét.
A Lackwood mindig az összeemelt major szín licitje az 5-ös magasságon. Ez lehet az LTTC-re vagy a 4M-ra adott közvetlen 5M licit. Lackwoodot licitálva mindig tagadjuk a kontrollt az LTTC színében. A Lackwood utolsó lehetőség. Olyan egyezmény, amit nem hagyhattok ki az eszköztáratokból. A legtöbb esetben következtethetsz az LTTC színében lévő kontroll meglétére vagy hiányára, és egyszerűen kulcslapot kérdezhetsz.
A Lackwoodra adott válaszok:
PASSZ
|
- nincs kontroll az LTTC színében
|
1. lépcső
|
- elsőmenet fogás az LTTTC színében & 0 v. 3 kulcslap
|
2. lépcső
|
- elsőmenet fogás az LTTTC színében & 1 or 4 kulcslap
|
3. lépcső
|
- elsőmenet fogás az LTTTC színében & 2 kulcslap & nincs adu dáma
|
4. lépcső
|
- elsőmenet fogás az LTTTC színében & 2 kulcslap & adu dáma
|
6adu
|
- másodmenet fogás az LTTTC színében
|
Ha 1430 RKCB-t játszol _ford. megj.: az 1. lépcső 1 vagy 4 kulcslap, a 2. lépcső 0 vagy 3 kulcslap_ nyugodtan cseréljétek meg az első két lépcsőt. _Ford. megj.: az 1430 Magyarországon nem népszerű, máshol többnyire azért szokták használni, mert egyrészt Blackwoodként mindig a 4 szant használják, és félnek, hogy nem fér el az adudáma kérdés, másrészt gyakoribb az 1 válasz, mint a 0, és így lehet még adu dámát kérdezni. Ha kulcslapkérdésként mindig a 4M+1 licitet használjuk, akkor a probléma forrása megszűnik_.
Nincs egyértelmű szabály arra, hogy mit jelent az LTTC színének licitje. Feltételezve, hogy összeemeltük a hármas magasságon a major színünket, 16 különböző LTTC licitsorozat lehetséges. Négyben az LTTC-nek egészen speciális jelentést kell, hogy adjunk. Az első néhány licitet a következő példákban elhagytuk. Így minden licitsorozatban az első bemondás célja, hogy meghatározza az adu színét.
1. Licitpélda
A 3 szan serious. A 4 káró licit káró kontrollt mutat és tagadja a treff kontrollt _ld. előző cikk_. A 4 kőr LTTC. Ebben a példában az LTTC jelentése: „Partner! Kulcslicitálásra kényszerítettelek, de nem tudom, mennyire jó a lapod. Ha 4 pikket mondtam volna, az leállás lett volna, zsinórban legalább két kiálló treff kiadóval. Van treff kontrollom – ami neked nincs –, de a lapom bizonyos tekintetben nem kielégítő, így nem tudok ászt kérdezni. Talán neked van többleted, hogy továbbmenj _akár Blackwood, akár Lackwood licitálásával a kőr kontroll létének függvényében_.”
2. Licitpélda
A 3 szan serious, de tagadja a pikk kontrollt _pikk kontrollal 3pikket kellett volna licitálni_. 4káró LTTC _tagadja a treff kontrollt_. Ebben a példában az LTTC jelentése:
„Partner! Erős lapot mutattál pikk kontroll nélkül. Ha nekem se lenne pikk kontrollom, akkor 4kőrt mondtam volna leállásként. Nem tudok 4treffet mondani, _ez treff és pikk kontrollt is ígér_ és nem tudok 4 kőr felett licitálni, mert nincs treff kontrollom. Ezért én LTTC-t licitáltam. Mivel a kezem még mindig limitálatlan, mindenféleképpen _a káró színben lévő fogás függvényében Blackwood, vagy Lackwood_ menj tovább, ha van treff kontrollod.”
3. Licitpélda
A 3szan serious, a 4 treff kulcslicit. A 4 kőr LTTC, tagadja a káró kontrollt. Ebben a példában az LTTC jelentése: „Partner! Átvettem az irányítást, de nincs káró kontrollom. Ha neked sincs káró kontrollod, álljunk le. Máskülönben licitálj Blackwoodot vagy Lackwoodot a kőr kontroll meglététől függően.”
A 4 kőr LTTC licit helyett 4pikket licitálva az üzenet a következő lenne: „Partner! Többletet mutattam, de nincs káró kontrollom. Ha van káró kontrollod, akkor megítélésedtől függően passzolj vagy licitálj Blackwoodot, vagy Lackwoodot a kőr kontroll meglététől függően.”
4. Licitpélda
A 4 treff kulcslicit, és tagadja a komoly szlemérdekeltséget _különben 3 szant mondott volna_. A 4 kőr licit LTTC. Ebben a példában az LTTC jelentése: „Partner! Minimum kezet licitáltál, de engem továbbra is érdekel a szlem. Viszont nincs káró kontrollom. Ha neked sincs káró kontrollod, álljunk le. Máskülönben licitálj Blackwoodot vagy Lackwoodot a kőr kontroll meglététől függően.”
Az első két licitpéldában az LTTC annak kijelentése, hogy egy meghatározott színben van kontrollunk. A legutóbbi két licitpéldában az LTTC egy meghatározott színben lévő kontroll iránti kérdés. Mindezekben a licitpéldákban az LTTC teljesen mesterséges, semmit nem mond a bemondott színről. 12 további lehetséges LTTC licitpélda van, ahol az LTTC jelentése tisztázatlan. Íme, néhány példa:
5. Licitpélda
A 4 káró kulcslicit, tagadja a komoly szlemérdekeltséget és a treff kontrollt. Mit jelent a 4 kőr? Többletet és treff kontrollt kell ígérnie. Bármelyik hiánya esetén 4 pikket kellene mondanod. További 3 lehetséges értelmezés lehet _amelyikből csak az egyik használható_:
1. Kőr kulcslicit olyan kézzel, ami nem elég erős ahhoz, hogy azonnal Blackwoodot licitáljunk. Az üzenete az, hogy a másik kéz – erejétől függően – passzoljon vagy licitáljon Blackwoodot.
2. A kőr kontroll hiánya. Az üzenete az, hogy a másik kéz licitáljon Blackwoodot, ha van kőr kontrollja, és mondjon 4 pikket, ha nincs.
3. Se nem ígéri, se nem tagadja a kőr kontrollt. Az üzenet itt az, hogy a 4© licitálója továbbra is érdekelt a szlemben, de valamelyik színben segítségre van szüksége. A partnere választhat a Blackwood és a Lackwood között a kőr kontroll meglététől függően.
6. Licitpélda
A 4 káró licit egyértelműen tagadja a pikk és a treff kontrollt, csakúgy, mint a komoly szlemérdekeltséget. Ebben az esetben csak 2 értelmezés lehetséges _amelyikből csak egy használható_:
1. Káró kulcslicit. A 4 káró helyetti 4 kőr licit tagadná a káró kulcslicitet.
2. Se nem ígéri, se nem tagadja a káró kontrollt, de jó lapot ígér megmutatva azt, hogy mije nincs _jó minimum pikk és treff kontroll nélkül arra bazírozva, hogy neked kellett volna káró kontrollodnak lennie_. Ez az értelmezés maga után vonja, hogy néha 4 kőrt licitálhattál volna rossz kézzel és káró kontrollal. Jó kézzel, pikk és treff kontrollal a 3 kőrt licitáló Blackwoodot vagy Lackwoodot licitálhat _a káró kontroll meglététől függően_.
Az 5. licitpéldában a 3. értelmezést, míg a 6. licitpéldában a 2. értelmezést preferálom. Ezek az értelmezések egy kis homályt hoznak a máskülönben magas szinten részletezett kulcslicitálási rendszerbe. Tapasztalatom szerint azonban, az LTTC-t licitáló partnere szinte mindig ki tudja találni, hogy mikor érdemes továbbmennie. Éppen ezért, az 1–4. példákban bemutatott eseteken kívül az alábbi értelmezést javaslom az LTTC licitekre.
LTTC-t lictálni azt jelenti, hogy továbbra is érdekelt vagy a szlemben, de nincs elég erőd vagy kontrollod ahhoz, hogy Blackwoodot licitálj. Szeretnéd a partnered döntésére bízni. Ha a kezed jó a Blackwoodhoz, de nincs kontrollod az LTTC színében, úgy licitálj LTTC-t, ne Lackwoodot. Remélhetőleg a partner átveszi az irányítást és Blackwoodot licitál. Ha a partner leáll, még mindig dönthetsz úgy, hogy Lackwoodot licitálsz.
|
Az LTTC helyett 4-et licitálni az összeemelt majorból mindig abszolút leállást jelent, amikor:
1. a partner valahol kontroll hiányát jelezte.
2. a partner tagadta a komoly szlem érdekeltséget, és a kezed még limitálatlan.
Az LTTC helyett 4-et licitálni az összeemelt majorból gyengébb kezet mutat, mint ha LTTC-t licitáltál volna, de nem zárja ki eleve a szlemet, amikor:
1. komoly szlemérdekeltséget jeleztél, és az LTTC színén kívül nincs több szín, amiben kontroll problémánk lenne.
2. a partner komoly szlemérdekeltséget jelzett, és az LTTC színén kívül nincs több szín, amiben kontroll problémánk lenne.
Az általam vázolt struktúra összefoglalója:
Amikor összeemeltünk egy legalább nyolclapos major színt a hármas magasságon gémforszban _ahogy az egyre kettő licitekben ez lenni szokott_:
-
A kulcslicitek az összeemelt major szín 3-as magassága felett kezdődnek. Kulcsliciteket alulról felfelé adunk. Egy lépcső kihagyása tagad valamit.
-
Nem licitált színben egy kulcslicit első vagy másodmenet fogást ígér _ász, király, szingli vagy sikén_.
-
Az első általad licitált színben adott kulcslicited legalább kettőt ígér a három magasfigura _ász, király, dáma_ közül. Kulcslicit a partner által licitált színben legalább egyet ígér a három magasfigura közül.
-
A 4 szan mindig a Római Kulcslap Blackwood _RKCB_ valamely formája. Az RKCB szlemig kötelez, feltéve, ha az 5 kulcslapból csak egy vagy az adu dáma hiányzik.
-
A 3 szan komoly szlem érdekeltséget mutat. Jobb megfogalmazás, hogy vezető szerepet feltételez, ami a partnert kulcslicitálásra kötelezi. 3 szant licitálva kötelezed magad, hogy minden olyan színben kontrollt mutass a _limitálatlan_ partnerednek, amit ő tagadott _esetleg az LTTC-n keresztül, ld. az 1. licitpéldát_
-
A 3 szan átlépésével történő kulcslicitálás tagadja a komoly szlemérdekeltséget. Jobb megfogalmazás, hogy ez lemondásféle a licitvezető szerepről . Ez az a helyzet, amikor el fogod fogadni a partner leállását _ford. megj.: hiszen tagadtad a többletet_, de megfelelő választ fogsz adni a szleminvitjére, mivel már bemutattad a minimum jellegű lapodat.
-
Az összeemelt major szín 4-es magassága alatti első licit az LTTC. A 4M helyetti LTTC licitálása különböző jelentéssel bírhat. Az LTTC jelentheti:
1. Van kontrollom abban a színben, amit te tagadtál.
2. Kérlek, tájékoztass, hogy egy bizonyos kontrollod van-e.
3. A döntést a te kezedbe adom.
4. Az 1., 2., 3. esetek kombinációja.
Van még néhány olyan szempont, amiről tudni kell:
1. A 0 vagy 3, 1 vagy 4 kulcslapválasz helyett játssz inkább 1 vagy 4, 0 vagy 3 választ. Ebben a cikkben nem magyarázom el a miértet.
2. Ha kőr a megállapodott adu, akkor a 4 pikk licitet játsszátok úgy, hogy az transzfer a 4 szan kulcslap kérdésre. Ez különösen hasznos akkor, ha 4 szannal kulcslapot szeretnétek kérdezni, de féltek az 5 pikk választól _2 kulcslap adu dámával_, ami túl magasra visz. Akkor is 4 pikket kell licitálni a 4 szan helyett, ha a saját válaszod 5 treff lenne adu dáma nélkül _kitalálhatod, miért_.
3. Akármikor is egy major színt összeemeltek, minden más szín licitje az 5-ös magasságon exclusion RKCB. Ez siként mutat a bemondott színben és egyben kulcslapkérdés, aminek válaszába a sikénben lévő ászt nem számoljuk bele. Ennek alkalmazása előtt bizonyosodj meg arról, hogy a lehetséges válaszok egyike se vigyen túl magasra úgy, hogy 2 kulcslap kiáll.
A 2. és a 3. bekezdésben foglaltak komoly katasztrófa lehetőségét hordoznak. Vésd az eszedbe, hogy soha nem kulcslicitálunk az 5-ös magasságon!
Ha te és a partnered úgy érzitek, hogy teljesen megértettétek ezt és az előző cikket, akkor valószínűleg készek vagytok a leírtak kipróbálására. Azt javaslom, hogy gyakoroljátok a licitet előre leosztott _számítógép által generált_ partikon, mielőtt az általam leírt struktúrát elkezditek élesben használni.
A szabályok nem egyértelműek ezen a területen, de azt hiszen, az a legjobb, ha nem alertáltok a 3 szanra, az LTTC-re vagy a kulcslicitekre. Ehelyett az indítókijátszás előtt tájékoztassátok az ellenfeleket az egyes licitek jelentéséről _ford. megj.: Magyarországon screen nélkül a 3 szanra és az az alatti kulcslicitekre kopogni kell, screen alkalmazásakor pedig minden mesterségesre!_.