A Covid és a kezdetek
2020 márciusában már tombolt a Covid. A bridzstársadalmat nagyon érzékenyen érintette a járvány, megszűnt az akkorra már újra virágzó klubélet és maradt az online. Mit tehet ilyenkor az a bridzsező, aki az élő játékot szereti és az online játék szinte ismeretlen volt addig számára? Ráfanyalodik és megtanulja. A Bridge Base Online által biztosított ingyenes játék, ha nem is nyújtotta az élő játék élményét, de némileg enyhített a bridzséhségen. Már a tél közepén elhatároztam, hogy a magam szerény eszközeivel segítem a tapasztalatlan online játékosokat, és készítettem egy videót, melyben bemutattam, hogyan működik az online bridzs és a BBO. Úgy érzem, hogy a célt elértem, a több mint 1200 megtekintés igazolja ezt (magyar nyelvű bridzs videó esetén ez elég nagy szám).
A másik „bridzsprojekt” már régen érlelődött bennem, és a Covid kiváló alkalmat adott arra, hogy ezt az ötletemet realizáljam. Felismertem, hogy a BBO-n található Challenges (Kihívások) játéklehetőség nagyon alulértékelt az online játékosok körében. Ezért kidolgoztam egy olyan versenyformát, mely bajnokságszerűen játszható a BBO Challenge felületén és kiküszöböli az online játék rákfenéjét, a csalást (saját kibicelés, telefonálás), hiszen a Challenge-játék garantáltan csalásmentes, mivel a játékosok ellenfelei és partnerei nem személyek, hanem robotok. De erről majd később.
Az e-bridzs
A számítógépes játék, azaz a robotokkal történő bridzsezés nem igazi bridzs. A BBO GIB nevű robotja például standard licitrendszert játszik (leírását lásd itt), melyhez alkalmazkodni kell, attól eltérni nem tanácsos. A gép nem nyílt lapokkal játszik, de döntéseit szimulációk alapján nyílt lapos (double dummy) elemző program segítségével hozza meg. Úgy működik, hogy bizonyos számú leosztást generál magának, melyek összhangban vannak a licittel, majd a lejátszás során is úgy követi az eseményeket, hogy az addig történteknek megfelelően újabb szimulációk szerint dönthessen, azaz azt a játékot választja, amelyik a legtöbbször lehet eredményes. Hogy mennyire jó a szimuláció, azt sokszor a kirakott leosztások száma dönti el. Nyilvánvaló, hogy minél több leosztásból merít a gép, annál jobb lesz statisztikusan az eredmény. A BBO-n olyan nagy az adatforgalom, hogy viszonylag kevés leosztást szimulál magának a program, ezért gondolják sokan, hogy a gép buta. De nem erről van szó, mert a legtöbbször a kevés gondolkodási idő, azaz a szűk merítés a probléma. Állítom, hogy a robotok az átlag játékosoknál jobban játszanak, csak „érteni kell a nyelvükön”. Persze fejleszteni kellene őket, mert a 20+ éves szoftver már alapos restaurálásra szorul.
Az „igazi” briddzsel ellentétben az e-bridzs persze más, különösen azért, mert nagy segítség, hogy a robotok licitjeinek értelmezését magyarázatok segítik (klikkelni kell a licitjükre), ráadásul mielőtt licitálnánk, azt is meg lehet nézni, hogyan fogja értelmezni a leendő licitünket a robot partner. Szintén eltér a megszokottól, hogy a Challenge-játék alapbeállítása olyan, hogy a Délen ülő élő játékosnak van a legtöbb figurapontja, ugyanannyi lehet bármelyik robotnál is, de több nem. Ezért könnyű átlátni, hogy ha Délnek 10 figurapontja van, akkor az asztalnál „ülő” három robotnak is pontosan ugyanannyi. Különbség az is, hogy a robot helyett mindig az élő játékos játssza a felvevőjátékot, ami az „igazi” bridzs esetén nem fordulhat elő. Az e-bridzs tehát másfajta játék, de hasznossága, szórakoztató jellege vitathatatlan, a bridzstudás hosszú távon itt is kidomborodik.
Challenge-bajnokságok
2020. márciusában a Facebook Bridzsélet csoportjában ismertettem a Challenge bajnokság szabályait és a játéklehetőséget. Az első verseny 12 résztvevővel Hungarian Bridge Challenge (HBC) néven 2020. március 25-én rajtolt. Rengeteg munkával járt a szervezés, az eredmények letöltése és összegzése, de sikerült hiba nélkül lebonyolítani az első bajnokságot, és az elkövetkező hetekben rohamosan bővült az indulók száma. Egy összeeszkábált Excel program segítségével egy darabig sikerült még kezelni a sorsolást, a csoportbeosztásokat, a letöltéseket és az eredmények kiszámítását, azonban úgy nézett ki, hogy a későbbiekben amatőr módszerekkel már nem lehet lebonyolítani a bajnokságokat.
A WBC weboldal
Nagy szerencsénkre a kiváló bridzsező és profi programozó, Czímer Csaba is lehetőséget látott a projektben és beszállt az adminisztrációs munkába. Készített egy nagyszerű weboldalt World Bridge Challenge (WBC) néven, melyen automatikusan láthatóvá váltak az adatok a nevezésektől és csoportbeosztásoktól kezdve az eredmények szkórlapokon történő megjelenéséig. Ez már egy más világot jelentett, és mindez a robotversenyek különböző formáinak kibővítéséhez vezetett. A Challenge-projekt megtetszett erdélyi sportbarátainknak is, nevezetesen Magyari Zoltánnak és Vidami Istvánnak, így a szervezési munkákba bekapcsolódtak ők is, és elsősorban román játékosok számára létrehozták a Román Challenge-et. A HBC-versenyek 70 körüli átlag létszámát a román versenyeken résztvevők jóval meghaladták, mert náluk általában 230 körüli volt az indulók száma. Természetesen a WBC weboldalon folyamatosan bővültek a játéklehetőségek, és a két fő Challenge versenyen kívül BAM és IMP alapú svájci rendszerben zajló bajnokságokat is rendezni kezdtünk a különböző egyéb, fix létszámra kialakított játékok mellett. Büszkén jelenthetjük, hogy a HBC már elérte a 161., a Román Challenge pedig a 147. bajnokságot, regisztrált játékosaink száma pedig meghaladja a 700-at. Léteznek ranglisták és egyéb statisztikák, valamint néhány cikk is megjelent már az oldalon a szabályok és a játékformák útmutatóin kívül. És 2023. márciusában elérkeztünk az 1000. verseny kiírásához! Ekkor azzal az ötlettel álltam elő, hogy tegyük nevezetessé ezt az eseményt egy adományokból összegyűjtött pénzdíjas versennyel. A társaknak tetszett az ötlet, és a csábító díjazást is előtérbe helyezve ügyes marketinggel 27 ország 388 játékosa nevezett be a World Bridge Challenge – 1000 elnevezésű versenyünkre! Ezzel történelmet is írtunk, mivel ez volt a világon a legelső pénzdíjas online bridzsverseny!
WBC–1000
Az 1000. verseny 2023. március 17-én kezdődött és közel három hétig tartott. Az erős nemzetközi mezőnyben sok bajnok és válogatott játékos nevét fedeztük fel, így elmondhatjuk, hogy a marketing nem volt eredménytelen. A lebonyolítás érthető és könnyen követhető volt, mert a játékosok e-mailben kapták az instrukciókat, és a Csaba szoftvere által küldött üzenetek hiba nélkül célba értek. Minden mérkőzés 16 leosztásban dőlt el. Az első selejtező 64 csoportban zajlott csoportonként 6-7 játékossal, és körmérkőzés után a legjobb 3 versenyző jutott a második, 32 csoportos selejtező szakaszba. A 6 játékosból álló újabb csoportokból már csak az első két helyezett került a 64-es főtáblára, és innen a verseny kieséses rendszerben folytatódott. A legjobb 32 közé 9 magyar játékos jutott: Buglyó Sándor, Gál Péter, Gulyás Dániel, Hajnal Dániel, Homonnay Géza, Kemény György, Kemény Márk, Kertész Bence és Talyigás András. Rajtuk kívül versenyben volt még 11 román, 4 lengyel, 2 indonéz, 2 amerikai, 1 belga, 1 új-zélandi, 1 olasz és 1 lett játékos. Mi természetesen a magyar játékosoknak szurkoltunk, a Facebookon zengett is a hajrá, magyarok!
A fordulóban a legnehezebb dolga talán Kertész Bencének (bogi) volt, mert ellenfélnek a románok világklasszis női játékosát, a címlapi képünkön szereplő Marina Stegaroiut (pisoy) kapta. Bence jól állta a sarat és szoros mérkőzésen mindössze 3 IMP-vel maradt alul.
A 11. leosztás döntött.
Mit licitálsz az alábbi lappal mans-mansban első helyen?
….
….
….
A háromszínű lapokat nehéz 2 treff indulás után licitálni, ha a nemes szín csak négyes hosszúságú. Bence 2 treffel indult, Marina 1 káróval, és az utóbbi licit volt a nyerő. (A cikkben szereplő partik lejátszása a Next gombbal követhető.)
A 3 szan ellen a két robot lehívott öt pikket, egy bukás és –50.
A másik asztalon Marina és Észak-Robot, ha kalandos licitmenet után is, de megtalálta a 4 kőrt, melynek teljesítése nem okozott gondot, +1 és +450, valamint 11 IMP és román továbbjutás.
A románok kitűnősége, Silviu Iovescu és az amerikai színekben induló brazil származású sztárjátékos, Paulo Brum mérkőzésén játszották az alábbi partit.
3 pikkig azonos volt a licitmenet, mely után Paulo 5 kőrt, Silviu 6 kőrt mondott. Mindkét Nyugat a pikk királlyal kezdett, melyet ütött az ász. Iovescu káróval asztalra ment a kőr impassz megadása végett, de Kelet lopott, pikkel átadta az ütést Nyugatnak és a felvétel hármat bukott. Brum az 5 kőr felvételben biztonsági játékot tudott játszani, mert úgy nézett ki, hogy legfeljebb egy kőrt és egy pikket ad ki, feltételezve, hogy húz a káró. Ezért lehívta a kőr ászt, melybe esett a király. A felvétel már nem volt veszélyben, a brazil-amerikai leaduzott, és a 4–0-as káróelosztás miatt kiadott egy kárót és egy pikket. Egyenlő és +14 IMP.
De hogyan kellett volna játszania a szürért? Ez volt a teljes kiosztás (Nyugat-Robot négyes pikkel szólt közbe):
Annyi volt a feladat, hogy a felvevő időben eltávolítsa a treff ászt, és csak a treff lopás után nyúljon a káróhoz. A rossz káró hírre Észak lehívja összes kőrjét, és a négylapos végállásban Nyugatnak meg kell válnia kibúvó treff lapjától, mert tartania kell a pikk dámát és három kárót. Észak ekkor pikkel ütésbe hozza Nyugatot, aki kénytelen elhívni a káró bubi mellől. (A megadott lejátszásban eléfekszik Nyugat-Robot az első káró hívásban a dámának a tízessel, ha kézből hívnánk egy magas káró figurát, hasonló végálláshoz vezetne.)
IMP alapú játék esetén a szüröknek kisebb a jelentősége, de az elszámolásnál minden ütés számíthat. Tapasztalatom szerint a robotok elleni játékban a játékosok többsége átveszi a gép villámgyors tempóját, így egy parti akár 1 perc alatt véget érhet. Pedig… A robotjáték nagy előnye, hogy nem kell sietni, akár egy órát is gondolkodhatunk egy-egy liciten vagy híváson, mert nem szól ránk senki. Sőt, ha elhagyjuk az asztalt, a BBO ugyanoda fog visszarakni. Fenti végjátékot se túl nehéz megtalálni, és lám, még a klasszis játékos is kihagyta a lehetőséget. Mellette szól, hogy jóval több partit oldott meg sikeresebben, mint ellenfele, így biztosan jutott tovább.
Az indító kijátszás döntötte el a továbbjutást az új-zélandi Stephen Merriman (smerriman) és a román Andrei Florin (al_terego) mérkőzésén.
Melyik lappal kezdesz Nyugat helyén az adott licitmenet után?
…
…
…
…
Nyugat-Robot aduval kezdett és teljesült a nagyszlem. Itt két „aranyszabály” ütközött össze: 1. Nagyszlem ellen kezdj aduval! 2. Szingli aduval ne kezdj! Andrei Florin nem adu kezdésre valószínűleg bukott volna, így azonban 12 IMP-ét keresett a partin, mert a másik asztalon 6 szan volt a felvétel.
Ezek voltak a lapok:
Ha a 7 káró bukik, akkor Merriman 17 IMP-ét kap és megnyeri a meccset, így viszont kiesett. Ezért is érdekes a bridzs. Csepeli Miklós szavaival élve: lehet nyerni jó licittel, rossz licittel, jó játékkal és rossz játékkal. És szerencsével… De lehetett volna az adu 3–2 is.
Amikor az ellenfél 1-es magasságon elindul, akkor a védekező vonalon olyan ritka a szlem, mint a fehér olló. Az indonézek válogatott játékosa, Bert Toar Polii a fehér ollónak fittyet hányva 6 treffre vállalkozott az alábbi partiban.
A játszma azonban nem csak a licitről emlékezetes, hanem Kelet-Robot ellenjátékáról is. Nyugat a kőr hetessel kezdett, ütött az ász. A felvevő a kőr dámával folytatta, és Kelet nem fedett, hanem a király-bubiból a bubit tette! Grosvenor-csel a robottól! Dél kárót dobott, Nyugat lopott, de a felvétel nem volt veszélyben, és az indonéz játékos sem, mert román ellenfele ellen simán továbbjutott.
(Folytatjuk)