Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Nagyiván Gábor - 2023. május 14.

Challenge-bridzs és más nyalánkságok 3.

WBC–1000: KO-4

Az elődöntőben már 32 leosztást játszottak a játékosok. A három román versenyző közül Kemény György ellenfelének a rutinos Andrei Florint jelölte ki a gép.

Jól kezdődött a mérkőzés, mert Gyuri felvett és teljesített egy szlemet, melyet odaát nem mondtak be, 11 IMP nekünk. Ezek voltak a lapok:

Persze ha Kelet a pikk ász alól kis lappal kezd…

Florin valamilyen rejtélyes okból 1 káróval indult és nem 1 szannal, ráadásul az induló ugró 3 szan viszonválasza nem bikaerőt, hanem egy zárt hétapos színt ígér fogással a nem licitált színekben. Ha Florin 2 szanra ugrik, akkor még megúszhatta volna egy szalon húzóval, bár jó ellenjátékkal a 2 szan is bukik (kis treff kezdés, ász, pikk vissza). A 3 szan –1 +6 IMP-t jelentett Keménynek, aki Dél lapjával 1 szannal indult és +120-szal végzett.

A román játékos 2 pikk után 3 szanra ugrott, de nem nyert, mert pikk kezdésre csak nyolcat tudott ütni –50-ért. Kemény György cizelláltabban licitált, és elkerülve a szan csapdát, rávette a robotot a Moysian fitben játszandó optimális gémre. A 4 kőr benne volt, +10 IMP ide.

Mivel szanzadu indulások után a robotok nem játszanak tökéletes ellenjátékot, ha az induló 1–2 figuraponttal kevesebbel nyit az előírtnál (azaz blöfföl), ezért a versenyen speciális szabályokat alkalmaztunk az ilyen esetekre. Kritérium volt az is, ha az induló elosztása nagy mértékben eltért az 1-es magasságú standardtól. Óvás esetén ilyenkor töröltük a partit és a vétlen félnek +3 IMP-t véstünk fel, akármi is történt eredetileg. Florin „szabálytalanul” indult 1 szannal, az elosztása még belefért volna, a 13 figurapont azonban már nem. A robotok 15–17 pontot szimuláltak, ezért a két bukásos gémet sikerült is egálra tömniük, így érdemtelen +10 IMP került a román játékos szkórlapjára, mert Kemény György nem óvta meg a partit.

Az első félidőt meggyőző, 38 IMP-s előnnyel zárta a magyar játékos, Andrei Florin csupán a fenti partiban írt, de ha Gyuri azt megóvja, 51–0-lal fordulnak 48–10 helyett. A második félidőben repülőstartot vett a román játékos, és az első két leosztásban cselesen licitálva bemondott és teljesített két éles gémet, melyeket Kemény kihagyott.

Florin a rövidebb minorjával indult (1 lap eltérés még a szabályzat szerint belefért), így rejtett jó kárója titokban maradt. A káró kezdést ütötte a bubival, a treffet felszedte, így a 3 szan teljesült, +400. A másik asztalon Kemény 1 káró indulására 1 kőrrel szólt közbe Nyugat, végül a robotok 2 kőrben és két bukásban állapodtak meg, a –100 +8 IMP-t jelentett a román versenyzőnek.

A másik „csel” a 14 figurapontos 1 szan indulás volt (1 pont eltérést még megengedett a szabályzat, bár a hiányzó 1 pont is sokszor okoz zavart a robotok szimulációiban).

A román játékos szvinget keresett és elfogadta az invitet, gondolván a „ha már lúd, legyen kőr” átalakított mondásra. És nyert, mert a 4 kőr benne volt. A másik asztalon Kemény 1 káróval nyitott és 2 kőrben landolt, így Florin 10 pontot keresett a leosztáson és két parti után 18–0-ra vezetett a második félidőben.

A 20. partiban 12 IMP visszajött, mert a robotok nem találták el az ellenjátékot Gyuri buktatható 3 szanjában, Florin 4–3-as 4 kőrje ellen azonban igen. A 23-as játszmában Kemény a licitben villogott.

Jó ötlet volt a nagyszlemet lassú megközelítéssel kezdeni, így nem a robot, hanem Gyuri vette át az irányítást a szlemzónában. A másik asztalon a 2 kőr válaszra Florin 3 pikkre ugrott és a robot kérdezett, így a 6 pikkre már nem lehetett 7-et mondani, +13 IMP a magyar játékosnak, akinek összesítésben 45 IMP volt ekkor az előnye.

Florin a 2 káró válasszal ügyesen kiblöffölte Nyugat-Robotot, és treff kezdésre 11-et ütött a 3 szanban. A másik asztalon Kemény becsületesen licitált, így Nyugat káróval közbe tudott kotyogni. Ez még nem lett volna baj, de Gyuri kétséges káró fogásával a 3 szan felvételt választotta a biztos 4 kőr helyett, és káró indulásra hármat bukott, 12 IMP oda.

A román játékos a licitben ismét becsapta a robotokat (elrejtette hármas pikkjét), akik nem tudták elbuktatni a már eljátszott 3 szant.

Kemény a 3 szant becsületesen 4 pikkre igazította, melyben kiállt a kőr ász és a káró ász-király, valamint meg kellett találni a pikk dámát. Utóbbit a nagymamám biztos beejtette volna, mert nem szeretett impasszt adni, Kemény azonban nem ismerte őt, az esélyeket viszont igen. Az impassz nem ült, és Gyuri örülhetett, hogy csak egyet bukott (Kelet kőrt lophatott volna). A román akció újabb 12 pontot hozott a konyhára, és ekkor az állás összesítésben 73–52 volt ide. A maradék partikban mindkét játékos 7 IMP-t szerzett, így 80–59 arányú magyar diadallal ért véget a találkozó: Kemény György bejutott a döntőbe!

Az elődöntő másik mérkőzésén két román játékos csapott össze, a Franciaországban élő Sergiu Lupu (sergiu) és Stefan Matuz (steffl54). Az első félidőben nem volt sok izgalmas parti, az alábbi volt a legérdekesebb.

Lupu „off shape” 1 szan indulása még belefért a szabályzatba, de az volt vele a baj, hogy Nyugat 3 kárója után nem találták meg a terített 5 treffet. Persze Észak-Robot egy negatív kontrával bekapcsolódhatott volna a licitbe, azzal a hátsó szándékkal, hogy ha Dél pikket licitál, akkor arra ő treffet. De Észak Néma Leventét játszott, bár nem látta a darabot. A pikk kezdést Sergiu a dámával ütötte és okosan kis adura váltott. A robot nem mert kis kárót tenni, egy bukás.

Dél 1 káró indulása után a tapasztalatlan Nyugatok először transzba, majd kétségbe esnek, végül rákérdeznek Északnál (akkor is, ha nem volt kopogás), hogy mit jelentett az 1 káró. A tapasztalt északi rókák azt szokták ilyenkor válaszolni: „Azt jelenti, hogy a partneremnél legalább három, nálad legalább hat káró van.” Stefan Matuz 1 kárójára nem kérdezett rá Nyugat-Robot, de 1 pikk után sorra kerülve már beköszönhetett volna. Biztos úgy programozták a robotokat, hogy a 2 káró ilyen esetben nem kárót jelentene, ezért Nyugat passzolt, és Észak–Dél 3 szanig jutott. Szerintem a 3 szant már megrázhatta volna Nyugat, és az ilyen szokatlan kontrák jelentését ki is szokták találni az emberjátékosok: káró kezdést kér! Ha Kelet kiteszi a káró kilencest, akkor négy bukást írnak fel a Kelet–Nyugat robotok, de Kelet a két szingliből a treffet választotta, 3 szan egyenlő, +400 és +8 IMP Matuznak.

Az első félidőben csak egy két számjegyű szving volt. Lássuk!

Passzolsz vagy szlemre mész az alábbi licitmenet után?



Stefan Matuz ászt kérdezett és 6 kőrig meg se állt, Sergiu Lupu passzolt. A licit Luput igazolta, mert Észak nagyon gyenge figurális erővel rendelkezett, ezért ugrott 4 kőrre (gémforsz helyzetben a gyors megközelítés rossz lapot jelent). Dél elosztása a lehető legrosszabb volt, az is a passz mellett szólt. A szlem első látásra reménytelennek látszott, másodikra az is maradt.

Ez volt a teljes kiosztás:

Az első félidő 35–19-es Sergiu Lupu vezetéssel zárult. A második szettben a 18. leosztás volt a legérdekesebb. Lupu passzolt Kelet 1 káró indulására, és a Kelet–Nyugat robotok úgy csináltak, mintha náluk lenne a lap, de összesítve csak 15 figurapontot számolhattak össze. Sergiun és partnerén azonban nem fogtak ki, mert Észak–Délen 3 szanig jutottak.

Sergiu jó volt a licitben, kártyaolvasásban azonban nem. Nyugat a káró kilencessel indult, ütött az ász. (1. következtetés: a káró dáma Keletnél van.) Kelet a treff ötöst hívta, ütött a dáma. (2. következtetés: a treff király Keletnél van.) Ha nem ül a kőr impassz, akkor Nyugat legfeljebb három bubival válaszolt 1 pikket, de robotéknál a blöffös szabad válasz nincs beprogramozva. (3. következtetés: a kőr király Nyugatnál van.) Dél lehívja a pikk királyt, mindenki ad. (4. következtetés: Nyugatnak nyilván ötös a pikkje, és a totál pontszámítás miatt van válaszereje. Totál pont: 5. lap egy színben +1 pont, 6 lap +2 pont, és így tovább.) Legjobb, ha Dél kienged egy kőrt, hátha 3–3 lesz a kőrelosztás. Ha kárót hívnak vissza (nem fognak), az Amerika. Kelet üti a kőrt és kis treffet hív, melyet Dél elvisz az ásszal. Eddig két treffet és egy pikket ütött Dél. Ehhez jön még a káró király, két kőr (a jó impasszal) és két pikk, az összesen nyolc. Káró király (pikk dobás), kőr impassz, pikk ász (kiderül a pikk helyzet), kőr ász. Ha húz a kőr, akkor nincs gond, ha Nyugatnál van az utolsó, akkor a felvevő kőrrel ütésbe hozza és Nyugat kénytelen pikket hívni, mert csak pikk marad nála, így a pikk tízes lesz a kilencedik ütés.

Lupu nem így játszott. A treff impassz és a pikk király után treff ász, treffel folytatta, Kelet ütött, lehívta a treff bubit, de nem volt a helyzet magaslatán. Kőr helyett kárót hívott, impassz és 3 szan egyenlő, +600.

A másik asztalon Matuz 2 treffel közbeszólt és Észak helyén játszott 3 pikk egyenlőt +140-ért és –10 IMP-ért.

A robotok „észjárását” sokszor nehéz megfejteni, ezt igazolta az utolsó parti.

Pikk vagy káró kezdésre a felvétel bukik, a robot azonban aduval indult. A másik asztalon a 3 kőrt lepasszolta Dél, az ellen pikk kezdés történt. Miért nem fordítva? – gondolta magában a költő, vagy nevezetesen Stefan Matuz, bár lehet, hogy ő hangosabban gondolkodott.

Matuz a töredékjátékokban jobb volt, de kihagyott néhány gémet, és jó hajrával, nagy írásokkal Sergiu Lupu 54–22-re nyerte a félidőt és összesítésben 89–41 arányban a meccset. Így Kemény György mellett ő lett a döntő másik résztvevője. Hajrá, magyarok!

(Folytatjuk)